RSS

MarySaintMary dansar med drakar

31 Jan

Jag har blivit lite snål sen min chef sänkte timlönen (borde skriva ett inlägg om detta nån gång för övrigt) så jag bestämde mig för att sälja de Game of Thrones-böcker jag äger samt låna den senaste, A Dance With Dragons, istället för att köpa den. Så nu har jag lyckats kapa åt mig 1000-sidorsspektaklet och har fyra veckor på mig att ta mig igenom den. Därför läser jag mycket och skriver mindre, så ni vet. Men tänkte bjuda på lite smakprov ändå, eftersom vi har diskuterat just den serien en del. (Jag har tagit bort en del namn och specifika uttryck för att inte spoila något för någon.)

Jag hinner till sidan nio innan jag stöter på en man som ser kvinnor som något man använder för sitt eget höga nöjes skull. Kul!

”Whenever he desired a woman he sent his shadowcat to stalk her, and whatever girl he’d cast his eye on would follow meekly to his bed. Some came weeping, aye, but still they came. [He] gave them his seed, took a hank of hair to remember them by, and sent them back.”

Sedan kommer kapitel 2, som handlar om en man som är besatt av horor, med godbitar som:

”Wait for me abed. Naked if you please, I’ll be a deal to drunk to fumble at your clothing. Keep your mouth shut and your thighs open, and we should get on splendidly.”

samt

”It might please [me] to strangle you. That’s how I served my last whore.”

Bordeller och horor är tydligen något som ligger George RR Martin väldigt varmt om hjärtat, för de förekommer i nästan varenda kapitel. I kapitel 3 bjuds dock en lite mer nyanserad bild:

”What could a eunuch hope to find in a brothel?”

”Even those who lack a man’s parts may still have a man’s heart/…/[he] sometimes gave coin to the women in the brothels to lie with him and hold him.”

Dock att den man som bara vill gosa måste vara eunuck. Så ni vet.

Och så vill jag bara säga att jag har läst en massa kapitel efter det som inte handlade om sexuellt våld. Dock att bordellerna dyker upp absurt ofta.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 31 januari 2012 i Feminism, Läsning

 

Etiketter: , ,

2 svar till “MarySaintMary dansar med drakar

  1. Tove

    31 januari 2012 at 21:09

    Det är svårt att uttala sig om vad som är osund kvinnosyn från författaren sida, och vad som är författarens sätt att berätta att hans karaktärer har en osund kvinnosyn (och sexsyn). Det sistnämnda tycker jag inte är något problem – man måste kunna skriva om karaktärer med precis hur naturvidriga sidor som helst, inklusive människor som gillar att behandla kvinnor som han den där galningen som flår alla (Ramsay?).

    Och förstå om man tog bort allt omoraliskt ur A song of Ice and Fire. Det skulle inte bli så mycket kvar. Det gäller många andra böcker också, det skulle inte finnas en tiondel så många bra böcker om alla behövde bestå av karaktärer som var goda förebilder med god moral och sund kvinnosyn. Man måste kunna skriva även om människor som te x är del av machokulurer eller, som i det här fallet, lever på medeltiden. Jag tycker t ex inte att det är ett problem att Tyrion köper horor och behandlar dem illa (och Ramsay behöver vi inte ens tala om). Han är ju en fiktiv karakär och då måste författaren ha frihet även att skriva om omoraliska sådana.

    Jag tycker i så fall att det är ett större problem ifall alla kvinniga karaktärer (som man följer) är ointresserade av sex för egen skull, eller om alla kvinnliga karakrärer framställs som objekt, inte i andra karakräters ögon, utan i läsarens ögon. Och det kanske finns en problematik där också

    Sen är nog iofs Geogrge RR Martin är lite smått gubbsjuk även i verkligeheten, men det är ju en annan historia. Var de inte han som på sin blogg skrev om hur nice det var att sitta och kolla igenom alla videos med kandidater för att spela Dany. Dvs små sextonåringar, och han är ju vadå, sextio någonting?

     
    • MarySaintMary

      03 februari 2012 at 13:04

      Jag skrev ett långt svar på din kommentar häromdagen, så ville WordPress inte spara det och jag blev lite arg och uppgiven. Men jag gör ett nytt försök!

      Jag håller med dig om att det är svårt att veta vad som är författaren och vad som är karaktären! Och i flera fall känns det ju naturligt att sexuellt våld, prostitution och en osund kvinnosyn existerar. Till exempel förstår vi nog alla att Tyrion blivit jävligt bitter och lite skev efter allt som hänt honom i ”kvinnoväg”, och därav citaten. Och visst, det finns en poäng i att hela serien ska vara extremt pessimistisk och depraverad, jag förstår det (och det är ju det som gör den bra och speciell).

      Men fortfarande känner jag när jag läser att det ”frossas” lite i osunda former av sex (med osunda menar jag våldtäkter och sex för betalning, även om prostitution inte nödvändigtvis måste vara osund). Till exempel det jag skrev i ett annat inlägg om hur Cersei slickar i sig sperma efter våldtäkt, sedan har vi Dothrakierna som våldtar kvinnor under fester som tradidion. Dany tittade på någon slags dans i ett kapitel jag läste nyss där dansarna har sex med varann i dansen, som uppvisning. Och dessa ständiga jävla whores, courtesans, brothels, whore houses, pillow houses, ”girls taking up the trade”, bastards (som ju ofta men såklart inte alltid är produkten av ett sexköp) osv osv, alltså det är svårt att hitta ett kapitel i den här serien som inte nämner prostitution åtminstone i förbigående. Så jag får tyvärr känslan av att författaren har hakat upp sig lite på detta, och nu ser en chans att få utleva sina fantasier en aning genom att skriva om dem.

       

Kommentera

 
