RSS

The Friend Zone revisited

07 Feb

Nu har jag tittat på resultatet av omröstningen jag hade här i bloggen för ett tag sedan angående friendzonande! För er som är intresserade rekommenderar jag att ni läser originalinlägget, men sammanfattningsvis handlar det om att jag tycker att begreppet ”friend zone” har blivit alldeles för könat, speciellt på internet, dvs jag tror inte att fenomenet ”min kompis vill inte ligga med mig utan bara vara vän” inte drabbar enbart killar som det ibland framstår.

Här är iallafall resultatet (tills vidare, omröstningen är fortfarande öppen, men jag vet inte om jag kommer följa upp den igen):

Den mest statistiskt säkra slutsatsen man kan dra av detta är ju att jag har många fler kvinnliga än manliga läsare (eller iallafall fler kvinnliga läsare som är beredda att kryssa i en enkätundersökning). Men jag sammanställer lite ändå, mycket väl medveten om det icke-vetenskapliga i detta.

40 tjejer har svarat på enkäten (kan även vara färre, för man kunde kryssa i mer än ett alternativ). Av dessa har 25 (62,5%) blivit friendzonade och 15 (37,5%) inte. Jag måste erkänna att jag trodde att det var vanligare än så att bli friendzonad, men kan till dessa 15 personer bara säga YOU GO GIRL! Ska väl också påpeka att ett ”nej” på den här frågan borde kunna innebära både ”jag har alltid fått ligga med dem jag velat ligga med” samt ”jag har aldrig haft någon lust att ligga med någon kompis”.

15 killar har svarat och av dem har hela 14 (93%) råkat ut för friendzonande, medan 1 (7%) klarat sig undan. Så det verkar vara vanligare för killar. Just det är jag inte förvånad över, men att nästan alla killar som svarade här är drabbade av detta måste jag säga att jag inte räknat med! Å andra sidan var det ju många färre killar än tjejer som svarade, vilket eventuellt kan göra resultatet lite missvisande.

Jag har också tittat på vilka som friendzonar andra eftersom den ena delen av myten ju lyder (förenklat) ”stackars oss killar” och den andra ”taskiga tjejer som inte vill ligga”.

Av 55 svar är det 21 som blivit friendzonade av tjejer (38%), och 18 av killar (32%). Inte så stor skillnad alltså! (Övriga 30% är alltså friendzonade av ”ingen”, för tydlighetens skull.)

Sammanfattningsvis trodde jag att det skulle bli en jämnare fördelning mellan könen än det blev, men jag är ändå nöjd med att få veta att 62,5% av tjejerna som svarat på denna enkät delar min erfarenhet av att bli friendzonad och att det absolut inte är enbart en killgrej som vissa vill få det att framstå som.

Trivia: 7% av killarna och 20% av tjejerna har varit tänd på en kompis av samma kön (men inte fått till det). Vet inte vad man kan göra av den statistiken men det kanske kan vara intressant att veta att alla inte är så heterosexuella som man kanske kan tro! Själv vill jag gärna läsa in homoerotiska undertoner i alla manliga vänskaper, lite som myten(?) om att alla killar fantiserar om hur best-friends-forever-tjejerna alltid har kuddkrig i underkläderna när ingen ser på.

Sherlock: friendzonad?

 
6 kommentarer

Publicerat av på 07 februari 2012 i Allmänt

 

Etiketter: , , , ,

6 svar till “The Friend Zone revisited

  1. Peaches

    07 februari 2012 at 17:17

    Haha ja, kuddkrig i underkläderna och så blir man trött och svettig och faller i varandras armar och börjar hångla och så hoppsan… varje gång! Eller som min ex-sambo som mer eller mindre på fullt allvar trodde att det tjejer pratar om när de hänger är mens och tamponger. Eh. Nej.

     
    • MarySaintMary

      08 februari 2012 at 17:22

      Ja, och alla killar pratar om sport och runkar i grupp!

       
  2. kajsalisasblogg

    07 februari 2012 at 20:50

    Intressant, en aspekt i det hela som jag kom att tänka på är hur man tar in andra människors signaler omedvetet. Kan det vara så att om man blir friendzoonad, så placerar man ibland in personen automatiskt i ett fack som håller tillbaka en känslor. Alltså hjärnan tänker undermedvetet att det är ingen ide. Egentligen begriper man ju väldigt lite om varför det tänder till och då borde det ju funka likadant om det inte gör det. Det skulle i så fall vara vanligare än vi själva tror.

     
    • MarySaintMary

      08 februari 2012 at 17:24

      Ja, jag tänker att det är lite samma mekanism som att man inte vill ligga med sin familj typ (antar att det finns genetiskt motstånd inbyggt i människan mot detta). Och om man är ”gammal vän” med någon får man kanske lite samma känsla som för en familjemedlem.

       
  3. Ovidkommande

    05 december 2012 at 0:40

    Du kanske glömmer nämna att detta är givetvis efter en oerhört ledande inledning och på en något nischad blogg, trots detta angav bara en kille av 14 eller 15 att han aldrig blivit friend zonead på ett negativt sätt, vilket givetvis visar att detta är ett oerhört mycket mer vanligt förekommande bland män. Inte helt förvånande givetvis, det är ju kvinnorna som är de sexuella selektorerna i Sverige idag, tror inte det är någon som egentligen motsäger detta? (Om så, gå till en bar kring stängningsdags, QED:) Och då bör detta också vara ett problem för män i mycket högre omfattning.

    Vidare så skulle man också kunna göra ett tankeexperiment här, ni kvinnor som blivit friend zoneade av en manlig bekant, hur många utav er hade inte fått honom i säng om ni en kväll hade sagt ”Ska vi ha sex?”. Tänk er sedan samma situation men med omvända roller.

     
    • MarySaintMary

      05 december 2012 at 19:04

      Jag skrev ju både att det var ovetenskapligt och att det var fler killar som svarade att de blivit det, så förstår inte riktigt din kritik?

      Sen trodde jag att själva definitionen av friend zoning var precis det du skriver i slutet, att om man frågar den andra om den vill ligga kommer den säga nej? Vad tänker du definitionen är av friend zoning?

       

Kommentera

 
