RSS

MarySaintMary tipsar om TV

10 Feb

Jag har hamnat i lite diskussioner på sistone om huruvida killar är mer utseendefixerade än tjejer, och vad det finns för filmer som erotiserar män på samma sätt som till exempel Sucker Punch och typ alla andra filmer i hela världen erotiserar kvinnor, men precis som i mitt förra inlägg så slutar alla resonemang med att jag börjar tänka på Sherlock. Det kan bero att jag tycker om att tänka på Sherlock. Det kan också bero på att det är den senaste fandom jag blivit indragen i och den har en del med Benedict Cumberbatchs utseende att göra.

No sheet, Sherlock.

Och skaparna av serien har most definitely lyssnat på fansen och lagt in en del fanservice, som i scenen ovan där Sherlock går omkring i Buckingham Palace i ett lakan, som hans bror Mycroft lägligt trampar på så att det ramlar ner lite lagom exhibitionistiskt. Det är ett antal sådana fanservicescener i serien, men de är inte dominerande på samma sätt som i till exempel Twilightfilmerna. Vilket är ganska lagom, det kryddar bara serien lite medan den behåller trovärdighet. Och det är överlag en helt fantastisk serie, på nästan alla sätt och vis. Storyn är väl bekant, Sherlock är awesomeness incarnated och kan deducera allt om människor och olika brottsfall från typ en fläck på golvet eller en reva i ett klädesplagg. Han har John Watson som sin sidekick, som ska symbolisera oss vanliga människor som ooh:ar och aah:ar över Sherlocks översmarthet. Dessutom har vi Molly, en karaktär som trånar efter Sherlock i smyg och som alla vi tjejer i publiken som sitter och suktar efter Benedict/Sherlock kan identifiera oss med. Clever. Men det bästa med serien är skådespeleriet och kemin mellan Sherlock och John (spelad av Martin Freeman, som jag för övrigt älskade i The Office). Titta här! (Inga farliga spoilers.)

Bra på nästan alla sätt och vis sa jag, vad är haken? Kvinnorna. Serien klarar inte Bechdeltestet någonstans och när en intressant kvinnlig karaktär för en gångs skull dyker upp så spelar hon på Kvinnors Sexuella Makt(TM). Jävligt gjort, känner jag. Men om man ser serien som ett porträtt av manlig vänskap så gör det inte så mycket. Så ta av feministglasögonen och njut! Har ni precis som jag inga planer för fredagskvällen så är det perfekt att ladda hem, annars går avsnitt två av säsong två på SVT imorgon.

 
6 kommentarer

Publicerat av på 10 februari 2012 i Hett, TV-serier

 

Etiketter: , ,

6 svar till “MarySaintMary tipsar om TV

  1. Peaches

    11 februari 2012 at 15:17

    Jag råkade se just det här avsnittet när det sändes förra helgen, och jag gillade allt utom just den kvinnliga karaktären som fick mig att känna bara aaaaablablaBLAH. Kändes jäkligt trist, måste jag säga. Det hade kunnat vara helt perfekt, men så föll det på en sån fånig grej.

     
    • MarySaintMary

      11 februari 2012 at 18:41

      Ja, håller med. Jag gillade ju henne som personlighet annars, förutom att hon skulle spela så mycket på sex. Synd att alla de andra avsnitten ska vara bättre, just FÖR ATT det inte är några större kvinnliga roller i som man kan störa sig på.

       
  2. Emmas Bokhylla

    13 februari 2012 at 8:44

    Ah, jag har hort massor om den har serien och ar himla sugen. Far tyvarr vanta tills nasta gang jag kommer hem, nar det nu blir… :-(

     
    • MarySaintMary

      16 februari 2012 at 22:32

      Dålig uppkoppling i Tanzania? Men då vet du att du har nåt att se fram emot iallafall. Annars släpps den väl säkert på dvd snart!

       
  3. esteterier - i unga fröken karlssons värld

    13 februari 2012 at 22:57

    Håller med till punkt och pricka! Älskar serien och karaktärerna, samtidigt som det liksom feministgnager lite i magen. Men äh, nu ska jag bildgoogla Benedict Cumberbatchs lite tror jag.

     
    • MarySaintMary

      14 februari 2012 at 18:04

      Det är pinsamt hur mycket av min internettid som går åt till att bildgoogla Benedict Cumberbatch nuförtiden.

       

Kommentera

 
