RSS

Om migrän och hormoner

04 Apr

Jag har ätit p-piller sen jag var 15. Har haft ett uppehåll på ett par år däremellan men sammanlagt blir det iallafall över 10 år. Jag har provat en massa olika sorter, minns inte ens namnet på alla. Nån sort fick jag mensvärk av, nån annan gjorde att slemhinnorna blev torra, och så har jag provat mig igenom några olika sorter för att slippa pms-migrän tills min nya barnmorska till sist sa: Nej. Jag tänker inte skriva ut kombinerade p-piller till dig för om man har migrän med aura så ska man inte äta sådana över huvud taget.

Det kändes skönt för det kändes som att hon hade koll på läget (sen sa hon andra märkliga saker om helt orelaterade grejer som gjorde att jag tyvärr tappade förtroendet för henne lite, men hon verkade ha koll på preventivmedel iallafall). Minipiller har jag testat förut och det var inget alternativ, likaså p-ring, och vi pratade om hormonspiral också. Men jag kände att det kunde vara värt att prova att bara sluta med hormoner rakt av eftersom jag i tio års tid har haft så mycket problem när jag ätit dem (obs, betyder inte att jag haft problem AV dem, men det är ju en teori så god som någon). Så vi kom överens om kopparspiral, och efter att jag bestämt mig meddelade hon att det var gratis (win!).

Jag satte in spiralen för två månader sedan och har haft migrän exakt en gång efter det, och det var på den dagen jag skulle börjat med p-piller igen efter en veckas uppehåll (vad jag förstår är det östrogennedgången som orsakar migrän). Jag har hunnit få mens två gånger – ingen migrän. Jag har varit stressad – ingen migrän. Jag har druckit mig full på vin – hade ont i huvudet dagen efter men tog en tablett och det gick över – ingen migrän. Jag har haft huvudvärkskänningar i ena sidan av huvudet – som inte har utvecklats till migrän. Allt detta är tillfällen när jag räknar med att få migrän i vanliga fall.

Så även om man kanske inte fattar att hormonerna påverkar en så vet man ju faktiskt inte förrän man slutar. Jag har alltid sagt att jag är nöjd med p-piller, för jag har inte drabbats av någon form av viktförändring, humörförändring, depression, minskad sexlust eller liknande på grund av mina p-piller. Men de kan påverka mer än man tror, hormonerna.

(Och så håller vi tummarna för att det inte är nybörjartur!)

 
6 kommentarer

Publicerat av på 04 april 2012 i Allmänt

 

Etiketter: , , , , ,

6 svar till “Om migrän och hormoner

  1. Anna

    04 april 2012 at 14:40

    Hade precis som du i flera år massor av migrän och spänningshuvudvärk, som kom i alla möjliga sammanhang och alltid i samband med mens. Provade hur mycket som helst för att lindra och försöka slippa det, men utan större resultat! Men efter att jag slutade min min p-piller, så minskade både mina migränanfall och min andra huvudvärk. Hormoner kan verkligen ställa till det! Hoppas din goda trend håller i sig!

     
  2. Malin

    04 april 2012 at 18:33

    Jag håller tummarna! Det verkar ju väldigt lovande. =)

     
  3. Anna

    05 april 2012 at 16:16

    Vilken snäll barnmorska du träffade! Jag försökte också få en spiral insatt, med samma typ av bakgrund som du, men fick blankt nej. De sa något om att det inte rekommenderades till de som inte fött barn sedan tidigare…

    Men lycka till, ska följa din resa, och samla mod till att be om en spiral jag med! Kanske till och med anger dig som referens :)

     
    • onewaycommunication

      07 april 2012 at 20:11

      Det där ska du fråga någon mer om, för jag känner massvis av kvinnor som fått kopparspiral trots att de inte fött barn. Jag hade hört det samma som du fick veta, och blev rätt förvirrad när min 20-åriga svägerska upplyste om att hon hade kopparspiral, men tydligen har de börjat mjukna på den fronten nu.

       
    • MarySaintMary

      08 april 2012 at 16:34

      Jag håller med Onewaycommunication, kolla med en annan barnmorska/vårdcentral eller så. De har gått ifrån det där med att man måste ha fött barn. Jag känner också flera andra unga icke-mammor som har fått spiral utan något tjat. Det kanske var länge sen du frågade?

      Det är ju ingen fara att ha den bara för att man inte fått barn, som jag har förstått det handlar det bara om att det gör ont att sätta in den om man inte töjt ut livmodertappen med barnafödande innan (obs, sant, gör ont som fan).

       
  4. Sofia Finnved

    10 april 2012 at 8:58

    Jag ska också sätta in kopparspiral! Jag slutade med p-piller för drygt ett år sedan och jag är sååå glad att jag gjorde det. Har dock fått en massa akne och sådant som faktiskt börjar bli bättre nu, men när man märker hur mycket det påverkar vill jag ändå hellre vara utan!

     

Kommentera

 
