RSS

Hur man gör en surdegsgrund

11 Apr

Eftersom jag är the breadbaking fucking expert så har jag flera gånger tänkt skriva ett inlägg om hur man gör surdegsbröd, men varje gång stoppats av tanken FY FAN VAD HIPSTER alternativt FY FAN VAD TRÅKzzzzzzzzz. Men nu har jag till och med fått en request om att skriva om surdegsbröd, så då känner jag att det faktiskt är dags.

Jag tänkte börja med att skriva om hur man gör en surdegsgrund. Detta har jag ju förstås bara gjort en enda gång eftersom man sparar degen sen, men förhoppningsvis kan jag förklara det ändå. Det är nämligen väldigt enkelt. Så här: man blandar vatten och mjöl och låter det stå tills det jäser av sig självt.

Egentligen är det bara så enkelt. Men generellt när jag ska göra saker brukar jag vilja ha lite tips och det vill säkert ni med, så jag ska ge några.

1. Använd grovt, färskt mjöl. När jag har testat att göra på finmalet mjöl har det blivit alldeles för hård och stabbig deg, mer som en sandkaka än en smet. Så gör grunden på grovt rågmjöl eller grahamsmjöl. Färskt mjöl ska jäsa bättre, men jag har aldrig testat med gammalt, det funkar säkert också.

2. Det heter surdeg, men det är en smet. Bara så ni vet. Den blir rätt lös. 50/50 mjöl och vatten brukar funka, eller ta så mycket så att du tycker det blir en skön konsistens.

3. Degen ska börja jäsa inom några dagar. Under tiden ska den stå varmt (typ över kylen) och inte i drag. Ha den i en burk med locket löst pålagt (inte fastskruvat), så att den får vara ifred men ändå får luft. Man behöver inte röra i den. När den börjar bubbla vet du att det fungerar!

4. Om degen inte jäser kan man tillsätta något sött, typ honung. Lite grann bara. Jag tror att den vetenskapliga förklaringen är att jästsvampar äter socker. Det jäser alltså bättre, och det handlar om så små mängder att sockret inte kommer finnas kvar i slutprodukten annat än som ”spår av”, typ. Har också hört att man kan ha i lite rivet äpple. Men min surdeg gjorde jag utan något socker alls och det gick också bra.

5. I böckerna står det att man kan baka på den efter att den har börjat bubbla. Detta är dock en sanning med modifikation. Min surdeg fick inte ordentligt med jäskraft förrän jag hade haft den i någon månad och matat den så den blivit stor och stark.

6. Vadå mata?! Man tillsätter mer mjöl och vatten i degen allt eftersom, så att den blir större och håller sig vid liv. Jag brukar höfta och bara hälla på lite mjöl, röra, och sedan tillsätta vatten så det blir en bra konsistens. Ett par matskedar mjöl varje gång kanske. I början kanske man gör det ett par gånger i veckan, men…

6. Behovet av att mata en surdeg är kraftigt överskattat. Ja, man ska mata den, och speciellt i början så den håller sig igång. Men när den har kommit igång kan man ha den i kylen i en månad utan att mata den om man vill. Sedan kan man ta fram den och börja mata den lite ett par dagar innan man tänkt baka.

Om gud vill och min disciplin håller så kommer det ett nytt inlägg om ett tag med vidare instruktioner. Lycka till!

 
1 kommentar

Publicerat av på 11 april 2012 i Mat

 

Etiketter: , , , ,

Ett svar till “Hur man gör en surdegsgrund

  1. Sofia Finnved

    11 april 2012 at 17:43

    Thanks alot! Ska börja baka efter den 21 april av ett par anledningar. Så skriv fortsättningarna :D

     

Kommentera

 
