RSS

Harry Potter and the Chamber of Secrets

13 Apr

SPOILERS FÖR HARRY POTTER AND THE CHAMBER OF SECRETS!

Jag fortsätter min genusläsning av Harry Potter. Innan jag börjar skriva om Harry Potter and the Chamber of Secrets ska jag erkänna att jag tycker att detta är den svagaste boken i serien. När jag säger till folk att jag gillar Harry Potter så brukar jag påpeka att det är vid tredje boken/filmen som det börjar bli riktigt bra, för ibland har de kanske bara sett (oftast sett, ibland läst) ettan och tvåan och sedan tröttnat. Jag förstår varför, för första och andra delen av Harry Potter är utpräglade barnböcker och inte jätteintressanta för vuxna läsare. Men första boken har ändå poängen att den introducerar oss för Harry, trollkarlsvärlden, Hogwarts osv. Vi får veta backstoryn och vi får se magi genom Harry Potters ögon för första gången. Spännande! Men del två är ganska mycket av en upprepning av ett vinnande koncept. Dursleys är störiga, Rons familj är mysiga, lärarna är stränga/elaka/mysko, Draco och Harry är fiender, Dumbledore är random, mystiska saker händer på Hogwarts, man misstänker någon och så är det nån annan, Harry, Ron och Hermione löser gåtan, Harry besegrar Voldemort, y’all know the deal. Och genusmässigt är den ganska samma-lika-också (som vi i teckenspråksvärlden brukar säga).

Vi har några framträdande kvinnliga karaktärer. Hermione har en större roll i denna bok än den förra eftersom hon nu är vän med Harry och Ron. Här har hon ju blivit en av huvudpersonerna. Hennes roll är som i förra boken: hon är supersmart och överambitiös, och läser en massa böcker och är duktig i skolan och gör research för att kunna lösa Mysteriet™ som händer på Hogwarts (i denna bok är det ett farligt monster som ränner runt på skolan och förstenar folk). I den här boken har hon också fått den kvinnliga egenskapen att svärma för en ”charmig” lärare. (Dock att jag har extremt svårt att föreställa mig Hermione falla för en sån smörig typ, men hon är ju 12 så hon är väl ursäktad.) Mrs Weasley, Rons mamma alltså, får också vara med lite mer i den här boken, till min stora glädje. Hon är yvig, inte rädd att säga vad hon tycker och väldigt typiskt moderlig. Rolig att läsa om. Ginny har en väldigt liten, dock viktig, roll i denna historia (som plot device, suck). Hon har inte mer än en eller två repliker, men hon beskrivs som förälskad i Harry, generad, blyg och rädd under bokens gång. Vi får också träffa vårt första kvinnliga spöke, Moaning Myrtle.

Tycker alltså att alla framträdande kvinnliga karaktärer är ganska stereotypa. Stör mig dock inte på Hermione eller Mrs Weasley eftersom de ändå känns som givande och genuint utarbetade karaktärer. Ginny däremot är hemsk i denna bok. Med tanke på hennes stora betydelse för plotten tycker jag hon borde ha fått ganska mycket mer utrymme och fler repliker. Jag kan förstå poängen med att Harry inte lägger märke till henne för att hon är en liten blyg tjej och sedan visar hon sig ha stor betydelse och om han bara hade lagt märke mer till henne skulle han ha löst problemet tidigare, man ska inte underskatta småtjejer osv, men jag tror inte 12-åringarna som läser boken förstår den poängen (och speciellt inte om man inte läser resterande böcker!). Jag hade ärligt talat gärna läst hela den här boken ur Ginnys perspektiv. Det kunde ha blivit en riktigt bra barnthriller! Eller med vartannat kapitel Ginny/Harry som i t.ex. Dash & Lilys utmaningsbok av Rachel Cohn och David Levithan (läs gärna!).

Manliga karaktärer finns det gott om som vanligt. Vi introduceras för Dobby (en house elf, den enda i sitt slag vi får höra om. Av hankön), Lucious Malfoy (Dracos pappa, en ondskefull ”före detta” Voldemortanhängare), Gilderoy Lockhart (en mycket skrytsam och tvålfager man), Colin Creevey (en fanboy till Harry), Cornelius Fudge (trolldomsministern), Aragog (en otäck jävla jättespindel av hankön) och Tom Dolder (Voldemort i unga år).

Ron och Harry är busiga och tar bilen till skolan när de missar Hogwartsexpressen. Jag tycker det känns extremt symptomatiskt att Hermione inte är med här (hon hade stoppat dem på en gång). Sedan blir de utskällda av lärarna, men får cred av Seamus, Dean och Neville. Boys will be boys osv.

Stör mig också på att Hermione, efter att ha varit übersmart och listat ut en massa saker och gjort research och sånt blir oskadliggjord precis innan det riktiga äventyret börjar inte mindre än TVÅ gånger under bokens lopp. När de ska infiltrera Slytherin råkar hon förvandlas till en katt istället för en Slytherintjej (Millicent Bulstrode) och Ron/Crabbe och Harry/Goyle får själva konfrontera Draco. Och så blir hon förstenad av basilisken strax innan det blir action av. Det kunde väl ha varit Ron åtminstone EN av gångerna? Är det för mycket begärt?

När jag skrev om första boken kommenterade Hanna att hon gillade att Rowling inte försöker framställa magivärlden som jämställd utan att den är realistisk i och därmed innehåller till exempel sexism och diskriminering av kvinnor. Nu tror i och för sig inte jag heller att hon försöker visa upp en helt jämställd värld, men nog ska den väl föreställa bättre än den ”vanliga världen” i och med att Dursleys framställs som så otroligt stereotypa i jämförelse? Dessutom, för att det ska vara en realistisk skildring som man ska uppleva som negativ (för jag antar att kvinnodiskriminering och sexism ses som negativt av författaren) så måste den också i någon mån beskrivas på ett negativt sätt. Harry kanske inte tänker så mycket på ojämställdhet, men det känns som att till exempel Hermione, Mrs Weasley, Dumbledore eller Professor McGonagall skulle kunna uttala någon form av kommentar angående könsroller, eller något annat av det som är negativt i genusbemärkelse. Folk reagerar ju negativt på rasism: Ron försöker förhäxa Draco när han kallar Hermione ”mudblood”, och Hagrid blir också upprörd. Harry har en gång i boken något som skulle kunna vara en tanke om bristande jämställdhet, han konstaterar att ”there were no girls on the Slytherin [Quidditch] team”. Men det är det enda jag hittar.

Nu är jag sugen på att läsa bok tre, för av vad jag minns är det nu det börjar bli intressant på riktigt. Vi ses på andra sidan Azkaban!

 

Etiketter: , ,

6 svar till “Harry Potter and the Chamber of Secrets

  1. hanna - happy happy fatgirl

    13 april 2012 at 16:54

    Jag har aldrig uppfattat det som att hon visar upp den magiska världen som bättre. Jag har uppfattat den som oerhört flawed, bristande och korrumperad. The Ministry of Magic är ju sjukt korrupt och så även pressen. Detta blir dock mer tydligt i senare böcker, allt medan Harry blir äldre och bättre på att se orättvisor.

     
  2. Anton

    15 april 2012 at 6:25

    Tredje boken är väl den bästa har jag för mig. Var ett tag sen jag läste dem nu.

     
  3. Anton

    15 april 2012 at 6:48

    Eller nej, jag ändrar mig. Den sista är den bästa.

     
    • MarySaintMary

      17 april 2012 at 9:40

      Sista boken är fantastisk (bortsett från det sega tälta-i-skogen-partiet). Har för mig att de blir bättre och bättre, men alla böcker från 3 och framåt är ju väldigt bra.

       
  4. Micke

    17 april 2012 at 0:12

    Du verkar ha missförstått att genus handlar om båda könen. Inte en genomgång om vad som händer och sker med det ena könet. Vad sägs om att ta en kurs i jämställdhet och göra en mer genomgående analys av de manliga karaktärerna också?

     
    • MarySaintMary

      17 april 2012 at 9:51

      Jag tänker svara på din kritik eftersom du har en poäng, men vill påpeka att jag tycker du har en otrevlig ton.

      Det stämmer att jag mest analyserade de kvinnliga karaktärerna i det här inlägget. Om du läser alla mina inlägg om Harry Potter och genus så kommer du märka att jag har gjort analyser även av manliga karaktärer och manlighet som den beskrivs i böckerna. Anledningen till att det blev fokus på kvinnliga karaktärer den här gången är att böckerna (hitintills) handlar VÄLDIGT mycket om män/pojkar. Därför tyckte jag att det behövdes fokus på att de kvinnliga karaktärerna är väldigt få och hur de beskrivs. (Läs t ex The letters from no one .)

       

Kommentera

 
