RSS

Adjektiv och genderswap

18 Apr

Jag har börjat med bok tre i Harry Potter-serien nu, och mycket riktigt känns den redan som en lite bättre bok än de två föregående. Jag börjar lite lätt med genusanalys redan efter ett par kapitel.

SPOILERS FÖR HARRY POTTER AND THE PRISONER OF AZKABAN!

Adjektiv som används för att beskriva män/pojkar i kapitel 1 och 2 (det är inte alla. Till exempel har jag tagit bort alla adjektiv Marge beskriver Harry med eftersom de inte känns representativa för författarens/Harrys/trollkarlsvärldens åsikter eller vad vi läsare ska tycka):

Unusual, small, skinny, keen [to avoid trouble], lucky [to be alive], good [at quidditch], glad, white-faced, furious, miserable, untidy, frightened, large, beefy, worried, feared, tall, balding, tall, gangling, not too happy, smug, pleased, armed, extremely dangerous, no good, filthy.

”No good” och ”filthy” används av Vernon för att beskriva Sirius Black. Det är lite roligt, för det är som att läsarens (i alla fall min) ryggmärgsreflex säger: vänta lite nu. Ogillar Vernon honom? Då måste han vara en trevlig prick, egentligen! Och det visar sig ju faktiskt stämma.

Adjektiv som används för att beskriva kvinnor/flickor:

Weird, cleverest, plump, little, jealous, bony, horse-faced, nosiest, large, beefy, purple-faced.

De sista tre beskriver Aunt Marge, Vernons syster, som är en kopia av Vernon fast utan det nojiga draget (vilken väl kan bero på att hon inte har något att noja över då hon inte känner till trollkarlsvärlden). Aunt Marge är en ganska skoj rollfigur i just läsa-Harry-Potter-med-genusglasögon-sammanhang, för hon är vad som skulle hända om Vernon varit kvinna. (Ni vet, man kan ju testa att byta kön på en rollfigur för att testa om det skulle funka, och sedan dra slutsatser därifrån.) Och vi ser ju att det funkar!

Apropå genderswap, jag är väl den sista att länka till detta, men jag gör det ändå för jag tycker det är helt fantastiskt. En finsk tjej som heter Maaria (tror jag) har på sin Tumblr ritat fan art på hur det skulle se ut om de olika karaktärerna i Harry Potter var av motsatt kön.

Jag älskar hur kill-Hermione framstår som värsta dryga hipsterkillen, och tjej-Ron är värsta not-a-care-in-the-world-tjejen. Draco Malfoy som tjej är också helt fantastisk. För att inte tala om Hagrid! Och Snape! Ni MÅSTE kolla.

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
