RSS

Då är jag glad att jag bor i Sverige

06 Jun

* När det är sommar och ljust hela nätterna.

* När jag kollar på amerikanska The Office, och Michael Scott hjälper killarna på lagret att starta en fackförening, och det ska vara roligt på nåt sätt (jag vet inte, jag fattar inte).

* När jag är sjuk och åker till sjukhuset utan att behöva ägna en endaste tanke åt min ekonomi.

* När jag kan bo tillsammans med min pojkvän (och har kunnat sedan jag var 18) och ingen har några synpunkter på det eller på att vi inte är gifta.

* När jag åker buss och ingen sätter sig bredvid mig och börjar prata, utan jag kan sitta i fred med min mobil.

Det finns såklart en massa andra punkter jag skulle kunna lista. Det finns inget land jag hellre skulle bo i än Sverige. Känner dock inget behov av att gå ut och vifta med en flagga och sjunga en sång om ”fornstora dar”. Ska jag bli nationalromantisk så handlar det mer om svensk natur och mindre om stormaktstiden.

Men i allmänhet är jag inte nationalromantisk alls, för jag fattar inte poängen med nationalism. Jag är glad att jag bor i Sverige, men stolt? Hur ska jag kunna vara det? Det som är bra med Sverige är inte min förtjänst.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 06 juni 2012 i Allmänt, Politik

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
