RSS

Slash & normbrytande

13 Jun

Tänker på en sak angående slash och annan kultur som involverar pojkar som blir kära i andra pojkar. Jag är ju väldigt förtjust i just detta och kom just på en sak som kanske förklarar min dragning till det (rent bortsett från att jag är heterokvinna som tänder på män, och ju fler desto bättre). För det är ju inte bara våt-i-trosorna-intresse jag har för detta utan jag blir liksom alldeles warm & fluffy inside på ett sätt som heteroromanser aldrig kan få mig att känna (om det inte är mina egna, förstås).

Det finns en annan sak jag gillar och det är berättelser av typen Thelma & Louise, där kvinnliga karaktärer är tuffa och coola och driver handlingen framåt tillsammans utan att någon man är speciellt inblandad över huvud taget. Då blir jag typ såhär pirr-i-magen-female-empowerment-sådärja-fuck’emall! Jag har analyserat den grejen ganska mycket mer (feminist som jag är) och det har ju såklart att göra med att det är befriande att se kvinnor som gör manligt könskodade saker utan män inblandade. ”Kvinnor kan”, typ, även om det är världens fånigaste uttryck, men när det gäller till exempel film kan det vara skönt att bli påmind, så mansdominerat som det är där.

Och då tänker jag på all slash, yaoi, böcker med gaytema osv, och faktiskt till och med söta bromances som jag är så galet förtjust i, och kan det vara så att det är extremt befriande även att få se killar visa rosa fluffiga känslor utan att det är någon tjej inblandad? Att få uppleva killar faktiskt vara riktigt jävla sweet utan att de gör det för nån tjejs skull?

Och så självklart för att när något är normbrytande så finns det inte lika mycket regler längre. I heterosexuella romanser på film finns det oftast ett visst förfaringssätt, tjejen och killen ”spelar mot” varandra på ett visst sätt och det blir ofta förutsägbart, plus att man kan få med en massa sunkiga könsroller på köpet. Två killar (eller tjejer) som kysser varann för första gången – det finns liksom inga regler!

 
3 kommentarer

Publicerat av på 13 juni 2012 i Feminism, Film, Hett

 

Etiketter: , ,

3 svar till “Slash & normbrytande

  1. Alice

    17 juni 2012 at 20:53

    Appropå ditt sista stycke så tror jag att en del i anledningen till att jag brukar känna mer engagemang i fiktiva samkönade par är att när det gäller man/kvinna-relationer så tenderar jag att identifiera mig med kvinnan, som sällan beter sig på ett sätt som känns särskilt naturligt för mig. När ingen eller båda personerna delar mitt kön så verkar jag få det lättare att identifiera mig med personen som känns mest som mig istället, vilket ger mer inlevelse och därmed mer engagemang.

     
  2. kajsalisasblogg

    21 juni 2012 at 17:40

    Men samtidigt så finns det ju en massa regler att bryta mot när man skildrar heterorelationer, och det är det som gör det så kul att skildra dom. Fram för mer anarkistiska relationer av bägge slag :)

     
    • MarySaintMary

      21 juni 2012 at 19:38

      Ja, eller hur! Men tråkigt nog är mycket av det man ser/läser ganska oinspirerat, speciellt sånt som är väldigt stort och mainstream. Skriver man själv är det ju lättare att göra något åt det!

       

Kommentera

 
