RSS

Om Katniss Everdeen

24 Jun

Jag har precis läst färdigt The Hunger Games av Suzanne Collins efter att först ha sett filmen. Jag tyckte väldigt mycket om båda men ska påpeka innan jag fortsätter att jag inte har läst fortsättningarna, Catching Fire och Mockingjay, så det kan ju hända att jag ändrar åsikt. Men jag vill bara lite snabbt tala om att jag tycker att det är helt fantastisk att en bok som denna har lyckats bli ett så stort fenomen hos tonårskidsen som den faktiskt blivit. Jag jämför med till exempel Twilight, och hur Hunger Games är så mycket mer välskriven, har en så mycket intressantare story, intressantare huvudperson, innehåller så mycket vettigare saker att fundera över och hur kärlekstemat knappt existerar. Katniss är en kick-ass karaktär (typ bokstavligen) och jag är glad att tonårstjejer har henne som förebild. Hon är Peetas ”beskyddare” i spelen och det görs inte ens en grej av det! Hon låtsas vara kär i honom för att hon inser att det är deras bästa chans att överleva. Hon är så smart och cool och bra men ändå mänsklig och inte så perfekt att man stör sig på henne. Best. Protagonist. Ever.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 24 juni 2012 i Läsning

 

Etiketter: ,

4 svar till “Om Katniss Everdeen

  1. Ensamma mamman

    25 juni 2012 at 9:14

    Hej! Jag har precis hittat din blogg och blev nyfiken. Jag kommer nog att återkomma…

    Men är du helt säker på att Katniss bara låtsas ha känslor för Peeta…?

     
    • MarySaintMary

      25 juni 2012 at 10:17

      Tack, kul att höra!

      Det är ganska tydligt i boken att hon låtsas. Sedan kan ju det såklart leda till äkta känslor men det börjar ju helt klart med teater.

       
  2. Alice

    25 juni 2012 at 11:12

    Jag gillar också Katniss! The Hunger Games känns verkligen som ett bra exempel på att den där idén om att ingen vill läsa böcker om kvinnliga protagonister om berättelsen inte är romantisk är helt fel.

     
  3. smartasanna

    06 juli 2012 at 21:22

    Jag vet!

     

Kommentera

 
