RSS

Mina tankar om Eld

22 Aug

Just det, skulle ju skrivit något om Eld (av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfrgren, fortsättningen på Cirkeln) som jag läste tidigare i somras. Here goes!

Mindre spoilers för Eld! (Inget ”och mördaren är…”)

Engelsforstrilogin (det har dock bara kommit två böcker än) handlar om ett ett antal tjejer i en den lilla hålan Engelsfors. De har ingenting gemensamt utom en sak: de är häxor. Så alternativtjejen, mobbaren, plugghästen, mobboffret, snälla tjejen som alla gillar och white trash-partytjejen tvingas komma överens med varandra för att rädda världen, typ. Upplägget påminner ganska mycket om Buffy, fast i svensk miljö. Första boken tyckte jag var ”bra”. Andra boken var fantastisk.

När jag har läst recensioner på lite olika ställen på internet verkar folk tycka att häx- och magigrejen är bra, men att verkligheten, skolan, de sociala rollerna osv mer är ett onödigt måste som man önskar man kunde vara utan. Vissa har skrivit om saker de tycker är orealistiska (alltså inte magiska saker utan annat). Jag kunde inte hålla med mindre! Visst, jag hade förmodligen inte läst den om den inte hade handlat om magi, men den är så mycket mer än så.

För det första känner jag igen mig som Finspångsbo. Ett tråkigt litet samhälle där inget händer och alla känner alla och det finns bara en skola och alla har dålig attityd och man vill inte vara där. Typ. Folk letar efter en mening med livet och i Engelsfors hittar en positiv tänkande-sekt lättledda sinnen. (I Finspång är det väl mest frikyrkor och alkohol.)

För det andra känner jag igen personlighetstyperna. Vid en första anblick är de stereotyper, men eftersom vi får följa deras perspektiv utvecklas de och man får se alla sidor av personerna. Jag är glad att Ida får POV i Eld, det förtjänar hennes karaktär. Jag känner igen mig i flera av tjejerna, men inte alla, och jag förstår deras bevekelsegrunder. Författarna har gjort ett riktigt bra jobb med att bygga både miljö och karaktärer.

För det tredje så älskar jag satiren av positivt tänkande. En ideologi som inte kan kritiseras, för om livet inte fungerar som du vill så är det du som inte är tillräckligt positiv, och om du inte tror på det hela så har du för mycket negativitet i dig. Inget som går att bevisa förstås!

Nu längtar jag efter sista delen, Nyckeln, som kommer nästa höst. Lär ju bli awesome! Ser speciellt fram emot en viss romans. (Ja, den ska bli av, OR ELSE! *hytter med näven*)

 
3 kommentarer

Publicerat av på 22 augusti 2012 i Läsning

 

Etiketter: , , , ,

3 svar till “Mina tankar om Eld

  1. Anton

    23 augusti 2012 at 21:36

    Kolla podcasten Värvet! Han hade Sara Bergmark Elfgren som gäst i ett ganska tidigt avsnitt! :)

     
    • MarySaintMary

      23 augusti 2012 at 21:53

      Bra tips!

       

Kommentera

 
