RSS

Mitt enda problem med ‘hen’

20 Sep

Jag tycker hen är ett skitbra ord som vi borde använda oftare när det passar. Har skrivit mer om varför här och här. I skriftspråk försöker jag få in det så mycket jag kan och det är inga problem. Men jag har ett problem med det i talspråk:

Nu handlar detta om objektsform, alltså talspråksvarianterna av ‘honom’ och ‘henne’, men faktum är att även i subjektsform så uttalar man inte (åtminstone inte jag) hela orden precis som de skrivs. ”Vad skulle han göra då?” blir ”va skull’an…” och motsvarande med hon blir ”va skull’on…”. (Nej, jag pratar inte överdrivet slarvigt, men det låter sådär när man pratar vanligt och inte anstränger sig för att artikulera.) ‘Hen’ har jag fortfarande svårt att få in på ett naturligt, obetonat sätt i mitt talspråk. Använder jag det så blir det betonat på ett överdrivet sätt som låter konstigt. Motsvarigheten, om jag skulle slarva till det lika naturligt som jag gör med övriga pronomen skulle det nog bli ”va skull’en…” och det blir lite lustigt, för ‘en’ finns ju redan i talspråket i betydelsen ‘man’. I objektsform blir det ännu dummare eftersom det blir samma som det manliga i min dialekt. Jag såg honom=ja såg’en, Jag såg hen=ja såg’en. ‘Henom’ är en form som diskuteras, men språkvetare avråder från den just för att objektsform är väldigt förlegat i svenskan. ”Ja såg’enom”, skulle väl kanske funka i så fall.

Använder ni ‘hen’ i talspråk och låter det naturligt? Själv använder jag fortfarande ‘den’ av gammal vana när könet är okänt.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 20 september 2012 i Allmänt

 

Etiketter: ,

3 svar till “Mitt enda problem med ‘hen’

  1. hanna - happy happy fatgirl

    20 september 2012 at 19:29

    Använder det ofta i talspråk och tycker det låter bra!

     
  2. kajsalisasblogg

    01 oktober 2012 at 21:40

    Använder det inte, som jag sagt tidigare har jag inget emot ordet som sådant, men jag är lite tveksam på om själva ”hen reformen” kommer att fungera.
    Det finns fall där jag tror att det kan motverka själva syftet också. Satt och funderade på när jag skrev på romanen om just Linda. Jag beskriver henne som en tjej som är rätt rak mot killar, tar för sig och vet vad hon vill. Vad jag gjort är alltså att jag gett henne det som uppfattas som manliga egenskaper i en sexuell relation.
    Nu leker vi med tanken att jag hade avkönat henne som hen, vad hade då läsaren uppfattat henne som ? Problemet vi vill lösa just med hen är att tvätta bort könsnormer som sitter djupt inne i oss. Med dom normerna skulle läsaren uppfatta henne som en man. Vill man skildra människor som krossar könsnormer så fungerar inte hen alls.
    Vi kan ta ett enklare exempel En kille har utbildat sig som förskollärare, gör man den personen till en hen så kommer folk att tänka sig honom som en kvinna. Ibland kan könet vara väldigt viktigt för att få ut ett budskap.
    Men visst fungerar det på andra saker. Hade en diskussion med en person i kommentarsfältet på pennfajten ( som nu tyvärr verkar upphört ) personen använde hen på Gud och där fungerar det utmärkt. Vem har egentligen rätt att könsbestämma vad Gud är.

     
    • MarySaintMary

      02 oktober 2012 at 19:28

      Fast jag håller med dig helt och hållet, jag tycker inte att man ska ersätta ‘han’ och ‘hon’ med ‘hen’ i alla sammanhang. Precis som du säger så är könet ofta relevant, även när man försöker motverka könsroller. Men i fallet med Gud är det perfekt, likaså när man inte känner till könet på en person (”Jag ska till doktorn i dag, hoppas hen kan hjälpa mig”), när personen är hypotetisk (”Om en elev bryter mot skolans regler får hen kvarsittning”) eller när man vill anonymisera (”idag på jobbet sa en brukare att hen ville ha en annan tolk”). Det är dessutom helt självklart att använda för människor som inte identifierar sig som varken man eller kvinna. Jag gillar även greppet med att skriva en barnbok där man har en könlös huvudperson som benämns som ‘hen’ för att könet är irrelevant och både pojkar och flickor (och andra) ska kunna identifiera sig i boken.

      Däremot använder jag inte hen om personer som jag vet, eller antar, identifierar sig som antingen man eller kvinna. Det känns onödigt.

       

Kommentera

 
