RSS

Har man sett på fan…Jesus!

23 Sep

Igår var jag och Benjamin och kollade på Jesus Christ Superstar med Ola Salo i Stockholm. Det är andra gången jag ser den musikalen live (första var i Norge med Hans-Erik Dyvik Husby som Jesus, läs mer här), men jag har ju sett både den gamla filmen och scenfilmatiseringen från London 2000 samt lyssnat en del på originalskivan med Ian Gillan.

När musikalen först sattes upp med Ola Salo i Malmö fick jag intryck av att den var mer glammig, men det var verkligen inte denna. Den påminde lite om den norska i uttryck, ganska dekadent. Generellt gillade jag den, och jag uppmanar verkligen folk att gå och se den, men jag ska inte gå in på så många aspekter av den här. Jag vill bara säga att jag tyckte att det var awesome att de har betonat den underliggande sexuella spänningen mellan Jesus och Judas så mycket i den här versionen. (Lita på Ola Salo att använda sig av homoerotik!) Den var inte på något sätt underliggande här, utan mycket explicit. Judaskyssen var fin, och bilden här gör den knappast rättvisa. Men ändå.

Jo, en sak till förresten. Smaka på den här textraden:

Om du kom till oss idag på tvåtusentalet
Hade du nått ut på ett mycket mer massmedialt sätt

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 23 september 2012 i Musik

 

Etiketter: , , ,

Kommentera

 
