RSS

Näe, här blir det inga barn gjorda!

31 Okt

Har precis läst detta intressanta inlägg om barnfrihet, som skapat ett jättefint kommentarsfält (läs t ex gärna Mamma B:s kommentarer), och känner att jag vill tillägga några saker.

En ståndpunkt som uppkommer i kommentarerna är att det är förståeligt att inte skaffa barn om man har någon speciell plan med sitt liv, som att jobba med humanitära projekt i u-länder till exempel. Folk som har barn ser detta som en ”förmildrande omständighet” och folk som inte har barn är noga med att poängtera att de gör/vill göra sådana saker.

För det första vill jag säga att man ska inte behöva ha någon orsak alls till att inte skaffa barn, precis som att jag tycker att man inte behöver ha någon anledning alls till att vara nykterist eller vegan, det är väl snarare de som super eller äter kött som behöver ha en motivering till varför de medvetet skadar sig själva/djur (obs, jag är varken nykterist eller vegan).

Men om man nu ska ha en orsak, varför kan inte den vara typ såhär: Jag känner inte för det. Jag vill fortsätta lata mig, kunna ta långa sovmorgnar, kolla på film utan att bli störd, resa bort utan att behöva krångla, få vara sjuk i fred, festa hela natten, dricka sprit, ha sex, inte behöva ta hänsyn till någon annan för jag har det faktiskt jävligt soft som det är! Det är nämligen min orsak till att inte skaffa barn och jag tycker verkligen inte att man behöver motivera sitt (icke-)val att inte skaffa barn med någon slags storslagen plan man har för sitt liv.

En annan orsak som jag också tycker man kan prata mer om är om man känner att man inte vill skaffa barn för att man inte tycker att man kommer bli en bra förälder. Okej, alla har bra och dåliga sidor och ingen är perfekt, men ärligt talat kan jag önska att båda mina föräldrar hade tagit tag i sina egna problem innan de skaffade mig. Jag hade mått så mycket bättre då.

 
10 kommentarer

Publicerat av på 31 oktober 2012 i Allmänt

 

Etiketter: , , ,

10 svar till “Näe, här blir det inga barn gjorda!

  1. Angelica

    01 november 2012 at 3:31

    Jag diskuterade det här med att jag inte vill ha barn med en som har barn för ett tag sedan. Jag sa att jag inte ville ha barn, att jag aldrig velat. Personen fortsatte att fråga varför jag inte ville ha barn, för att helt enkelt inte känna för att skaffa några ungar, det var inte ett acceptabelt svar. Till slut sa jag ”jag vill inte ha barn för jag vill kunna göra vad jag vill när jag vill”. Då blev jag kallad omogen. För att prioritera frihet över barn, det är tydligen omoget. Som om det handlade om att jag inte KAN ta ansvar, att jag inte KAN göra tråkiga saker bara för att jag måste. Det handlar ju om att jag på en viss punkt faktiskt kan välja bort ansvar och istället får vara fri för att jag VILL det. Inte för att ett liv med frihet är allt jag klarar av, utan för att det är vad jag känner för. Jag är så otroligt trött på föreställningen att alla måste vilja skaffa barn och ännu tröttare på föreställningen folk med barn har att de är bättre än oss utan. Att de på något vis sett någon slags sanning som vi är för dumma för att se och att de genom det ansvar de tar som föräldrar övertrumfar allt ansvar vi barnfria någonsin tar gällande andra aspekter i livet. Mest av allt blir jag sårad när människor inte respekterar mitt val och mina livsambitioner bara för att de inte överensstämmer med deras. Det finns ju fler vägar än en att gå i livet.

     
    • MarySaintMary

      01 november 2012 at 14:10

      Det är väl knappast omoget, snarare tar man ju ansvar för sitt eget liv med den inställningen. Jag tycker det är moget att veta vad man vill, veta sina begränsningar, inte ge sig in på något man inte är redo för, och inte göra någonting bara för att alla andra gör det.

      Själv har jag haft tur, har nog aldrig råkat ut för tjat och frågor. Men det kanske är för att jag umgås mest med studenter och min pojkvän studerar fortfarande.

       
  2. kajsalisasblogg

    02 november 2012 at 0:54

    Sunt resonerat. Antingen skaffar man barn för att man vill ha barn, eller så skaffar man inga barn eftersom man inte vill. Det här är ju ett högst personligt beslut, eftersom det är man själv som är uppbokad dom närmaste 20 åren ifall man gör det, ingen annan.
    Skall kolla länken senare.

     
  3. Anna-Maria Eriksson

    06 november 2012 at 10:35

    Härligt att hitta en till frivilligt barnlös. Jag följer numera den här bloggen via RSS. Ser fram emot fler intressanta inlägg som detta!

     
    • MarySaintMary

      06 november 2012 at 10:39

      Tack! Känner dock en viss press nu!

       
    • Anna-Maria Eriksson

      06 november 2012 at 10:41

      Hehe, nä det behöver du inte. Bra bloggande kommer naturligt så blogga på du bara! Jag blir alltid lika glad över att finna intressanta bloggar.

       
  4. Lisa

    26 november 2012 at 23:57

    Det är chockerande att se att detta tydligen är en känslig fråga. Som att man är skyldig världen att skaffa barn eller skyldig att förklara för sin omvärld varför man väljer att inte skaffa barn.

    Jag har valt att skaffa barn, och inget får mig att fnysa högre än självbelåtna föräldrar som talar om meningen med livet och hur människor utan barn inte vet vad kärlek är. Det händer ganska ofta, tyvärr. Tack och lov finns det självbelåtna idioter i bägge läger, så först kan man tydligen sitta och skratta åt hur töntiga kompisar är efter att de skaffat barn och sedan kan man skratta åt hur endimensionella och små ens barnlösa vänner känns efter att man plussat. Hurra.

     
  5. Jenny

    12 juli 2013 at 19:47

    Vad glad jag blir! Har själv alltid blivit ifrågasatt över att jag inte, nånsin, vill ha barn. ”du kommer ändra dig”. Fy vad arg jag blivit många gånger.

     

Kommentera

 
