RSS

Om vikt och hälsa

05 Jan

En massa intressanta människor, bland annat Lady Dahmer, Fanny, Matilda och Peaches, har skrivit om hälsohets och det har även varit hashtag på Twitter. Jag tänkte skriva jag med, utifrån ett lite annorlunda perspektiv.

Det finns ju en trend i vårt samhälle, som typ alla följer, som handlar om att det viktigaste i hela världen är att vara sund/hälsosam, och det är väl på ett sätt bra, även om lite mindre skuldbeläggande är det minsta man kan begära. Problemet är dock att alla har fått för sig att det viktigaste och i princip enda kravet eller tecknet på god hälsa är att man är smal.

Ibland lägger nån tjock tjej på internet (typ Lady Dahmer) ut en bild på sig själv på sin blogg och skriver att hon är nöjd med sin kropp. Då är alla såhär: MENÅÅÅHHH ÄCKLIGT, DU FATTAR VÄL ATT DU INTE KAN VARA STOLT ÖVER DIG SJÄLV NÄR DU SER SÅDÄR OHÄLSOSAM UT!!! Eller, om de är en liten aning trevligare (fast ändå ignoranta) så skriver de typ: Men du vet väl att det inte är nyttigt att vara överviktig, lilla gumman, se här, LCHF/Viktväktarna/Cambridge/whatever-metoden kan hjälpa dig, den använde jag, nu är jag smal och lycklig!

Här är en bild på mig:

SjälvporträttLite väl porrig kanske, men det överlever ni nog.

Och okej, nu vet ni ju vad jag vill säga med det här så ni är jäviga om ni kommenterar, och okej, jag har inte lika många läsare som storbloggarna har så folk är trevligare mot mig. Men – jag har ändå svårt att tänka mig att någon som kommentar till den här bilden skulle skriva att jag ser ohälsosam ut och borde skärpa mig, och inte alls borde vara stolt över min kropp eftersom den är så ohälsosam.

Fast jag är ju ohälsosam. Extremt, till och med! Tar alltid bussen till jobbet, tränar ingenting (alltså ingenting, NOLL), och häromdagen åt jag chips till lunch. Det här är verkligen inte menat som ett skrytinlägg även om jag fattar att det kan kännas så (det är ju ”idealet”, att vara fri och strunta i vad man äter och ändå vara smal). Jag försöker bara säga att jag knappt orkar bära ett par kassar hem från affären, blir andfådd av att gå uppför ett par trappor och sitter still på mitt jävla arsle hela dagarna vid en dator och äter onyttigheter, om jag får som jag vill. Jag misstänker att t ex Lady Dahmer (hon får vara exempel eftersom hon är mest känd) har rätt mycket bättre kondition och styrka än jag, hon jagar ju för guds skull runt på två ungar dagarna i ända, och bättre blodvärden osv (hon har redogjort för sina värden på sin blogg, bara en sån sak, helt sjukt att man ska behöva göra det). Jag äter en hel del olika mediciner, har problem med nacke och axlar, röker när tillfälle ges, dricker alkohol, äter godis. Mycket av det jag gör/inte gör är direkt skadligt för min kropp, och flera av de besvär jag har skulle lätt kunna ”botas” om jag såg till att bete mig mer hälsosamt. Men jag tycker ändå inte att det är er sak, när ni ser mig (och min kropp, som ju är mig), att tala om för mig att jag borde ändra på mig. Och det är ingen som gör det heller. För hur ohälsosam jag än är så är jag smal. Och då är jag fredad.

Min poäng är denna, och jag hoppas ni har läst hit:

Det går inte att se på en person om hen är hälsosam eller ej. 

och

Om hen är ohälsosam så är det ändå inte din sak.

 
9 kommentarer

Publicerat av på 05 januari 2013 i Allmänt, Mat

 

Etiketter: , ,

9 svar till “Om vikt och hälsa

  1. Matilda Flodin

    05 januari 2013 at 15:20

    Väldigt bra poäng! Om jag bara hade tittat på din bild hade jag nog tyckt att du såg ut som en väldigt hälsosam person, baserat på att du enligt min syn är normalviktig. Men det säger ju inte särskilt mycket om en person eller deras hälsa!

     
  2. Ensamma mamman

    05 januari 2013 at 15:59

    Bra inlägg med tydligt och tänkvärt budskap! :) Effektivt!

     
  3. Pinky

    05 januari 2013 at 16:37

    Mycke bra poäng! Har tänkt i samma banor som du skriver, att man kan inte se om en person e hälsosam eller ej. =)

     
  4. Angelica

    05 januari 2013 at 17:16

    Jag har aldrig varit så ohälsosam som under den tid i mitt liv då jag var som smalast. Men inte kommenterade någon min hälsa då, även om mitt bmi visade på undervikt. För jag var ju inte anorexismal, bara modellsmal, och det ska man vara enligt idealet. Skitsamma att en catwalk-kropp är nästan omöjlig att få på sund väg för de flesta.

     
  5. lennartdarling

    05 januari 2013 at 18:05

    Hurra vad bra skrivet!

     
  6. Lisa

    06 januari 2013 at 11:47

    Phoah.

     
  7. kajsalisasblogg

    10 januari 2013 at 22:17

    Länkade också till Lady Dahmers inlägg, visserligen tränar jag själv, men man måste ju ha lite distans också. Har du problem med ont i leder och axlar så kan det vara värt att ta ett par gympass i veckan, men då pratar jag hälsa och inte någon kroppsfixering.
    För övrigt ser du hälsosam ut och lite vågad :)

     
  8. MarySaintMary

    26 januari 2013 at 22:42

    Tack för era fina kommentarer!

     

Kommentera

 
