RSS

Åt den som har skall varda givet

01 Mar

Jobba jobba jo-obba! Typ det jag gör nuförtiden och har inte så mycket ork att skriva längre. Förhoppningsvis blir det ändring på det när jag går ner till 80% om en månad! Livet är värt mer än så, osv.

Men rent ekonomiskt så är det ju sinnessjukt vad mycket man får när man väl får ett jobb. Inte nog med att jag får en lön som räcker och blir över att leva på. Nej nej, här snålas det inte!

Detta får jag gratis på grund av att jag har ett jobb:

* Tjänstemobil.

* 1000 kr per år i friskvårdscheckar.

* Auktorisationsprovet i tolkning (2300 kr), delar av litteraturen till den samt deltagande i en praktisk studiecirkel.

* Annan fortbildning.

* Minst 30 minuters massage i månaden.

* Cykelhjälm och dubbdäck till min cykel.

* Julklapp

Dessutom tillhandahåller tolkcentralen massagestol, värmefiltar, träningsmaskin och mängder av litteratur. Samt frukost varje dag + kaffeautomat för den modesta summan 75 kr i månaden (obligatoriskt avdrag på lönen). Och jag är inte ens fast anställd!

Lista på saker jag fick gratis när jag inte hade ett jobb:

* Typ…tidningen Örebroar’n en gång i veckan?

* Mat som jag stal ur containrar. Eller, fick och fick…tog snarare.

* …

Världen är fucked up.

 
5 kommentarer

Publicerat av på 01 mars 2013 i Allmänt, Politik

 

Etiketter: , ,

5 svar till “Åt den som har skall varda givet

  1. mondolane

    03 mars 2013 at 22:31

    Man kanske skulle bli tolk istället. Istället för att vara typ… ingenting, fast på telefon.

     
  2. kajsalisasblogg

    03 mars 2013 at 23:20

    Kul :) Jag unnar dig det. Tjänstehjälm och tjänstedubbdäck till cykeln, jo jag tackar. Härligt med en arbetsgivare som tänker på miljön och inte stänger in sina anställda i tjänsteplåtlådor.
    Tänk på att ifall du inte skaffat dubbdäcken är så fixa ett par där dubbarna sitter även i ytterkanterna på slitbanan. Sitter dom bara i mitten så är det jättelätt att man halkar omkull i kurvorna när cykeln lutar.

     
  3. lennartdarling

    04 mars 2013 at 12:45

    Fy fan vad bra!

     
  4. jeanette sandelin

    17 mars 2013 at 7:29

    som när någon vinner nån miljon och får den obligatoriska frågan om vad som skall göras:
    … blir nog en resa….
    ingen INGEN säger : lösa lån, ta körkort, köpa cyklar till mina barn. satsa på mer frukt, köpa nya skor… betala kronofogden.

     
    • Lisa - MondoCane

      23 mars 2013 at 0:03

      Jag har faktiskt tänkt på det där. Jag har noll lån. Jag vill inte ha körkort. Jag behöver ingen cykel till min unge, jag äter mer än tillräckligt mycket frukt, jag har redan bra skor och inget hos kronofogden.

      Jag trodde man skulle tänka på sådana där saker man inte har råd med (resa, köpa ett hus rakt av, sluta jobba och skriva en roman) snarare än sådant de flesta har råd med men som tar lite organisation i budgeten (skor till ungarna, äpplen). Jag vill inte resa, jag vill inte köpa hus och inte hålla på och handla för handlandets skull. Hade jag vinnit massvis med pengar hade jag nog inte gjort något alls, utom kanske köpt lite fräsigare badskum ibland. Vet inte om det är sorgligt (jag har noll drömmar) eller fantastiskt (jag lever livet jag levt om jag varit fullkomligt ekonomiskt oberoende, wooohooo!)

       

Kommentera

 
