RSS

Tänk ett steg till, Yohio.

10 Apr

Jag nämnde ju Yohio som bra genusförebild för ett tag sen, men fick äta upp mina ord när jag såg detta. Eftersom länken är till ett instagramfoto så skriver jag av texten här. Det är en intervju med Yohio där han säger följande:

– Min ideala publik är nio-tio år. Sedan blir de förstörda. Popmusiken i väst är äcklig. Lady Gagas melodier är barnsliga, hon vet att barn lyssnar på dem, ändå ligger hon och ålar vid en killes skrev i sin video. Barnen får fel intryck av hur man behandlar tjejer. Fel intryck av sex, av kärlek.

Yohio deklarerar att han vill skriva ”meningsfulla texter, istället för en massa skit”. Hans nästa singel i Japan, ”Revolution” handlar om just det.
– Vi behöver en revolution i musikvärlden, få bort folk som dricker, röker och klär sig slampigt. Jag vill inte att mina småsystrar ska växa upp i en sådan miljö, säger han.

Ja, vad ska jag säga? Kan börja med att konstatera att jag tyckte ungefär likadant när jag var 17 år, tyckte det var feministiskt att hata på Britney Spears (som var vad som gällde på den tiden) för att hon var porrig & slampigt klädd. Klart grabben har en poäng, men vad båda han och mitt 17-åriga jag inte gjorde är att tänka hela vägen. Att skuldbelägga enskilda kvinnor för att de följer regler uppsatta av patriarkatet är ju att skjuta bredvid målet rejält.

Och eftersom jag är rätt säker på att Yohio har fått försvara sin egen klädstil en hel del känns det ännu mer dubbelmoraliskt att klanka ner på andra människor för vad de har valt att ha på sig.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 10 april 2013 i Feminism, Musik

 

Etiketter: , , ,

4 svar till “Tänk ett steg till, Yohio.

  1. M.Svensson

    11 april 2013 at 10:44

    Nja. Håller med till viss del men vuxna kvinnor har faktiskt också ett ansvar att vara förebilder för unga flickor. Jag tycker Yohio har mer rätt än du ”ändå ligger hon och ålar vid en killes skrev i sin video. Barnen får fel intryck av hur man behandlar tjejer. Fel intryck av sex, av kärlek” Låter inte som att han skuldbelägger kvinnan i lika stor mån som ”hela grejen” om du förstår vad jag menar. Han skäller på män i lika stor utsträckning. På alla som gör fel inför barn. På vuxna. Jag anser att han har helt rätt och att han är mycket bättre förebild än någon annan som kommit fram de senaste åren.

     
    • MarySaintMary

      12 april 2013 at 10:31

      Tack för din kommentar, blev peppad att skriva mer om det hela :) (och det behövs, vill jag lova, pepp alltså).

      Nej, jag håller inte med dig om att vuxna alltid har ett ansvar att vara förebilder för barn. Att Yohio är bra förebild på många sätt håller jag däremot med om. Men det tycker jag Lady Gaga också är, så jag skrev ett inlägg till.

       
  2. hanna - happy happy fatgirl

    11 april 2013 at 12:00

    Kvinnor ska alltid läggas på en jävla förebildsroll. Tröttsamt.

     

Kommentera

 
