RSS

My mama told me when I was young, we’re all born superstars

12 Apr

Nu är det såhär att jag tycker verkligen inte att alla vuxna kvinnor har ett ansvar att agera förebild för alla unga flickor, precis som att jag inte tycker att alla vuxna män har ansvar för att agera förebild för unga killar. Det finns såklart situationer där det är väldigt bra om man kan vara en bra förebild, i sin yrkesroll som lärare, elevassistent eller barnprogramledare till exempel, och naturligtvis som förälder. Jag tycker kanske inte att musikartister hör till den kategorin. Med det sagt, och med risk för att att flytta fokus helt från kärnfrågan (om det nu finns någon sådan), så känner jag att jag skulle vilja fördjupa mig lite i detta med att just Lady Gaga skulle vara en dålig förebild för unga flickor. (Klicka på länken för sammanhanget.)

Enligt Yohio ligger Gaga och ålar vid en killes skrev i sin video och ger därmed barn fel bild av sex och kärlek. Okej. Jag har inte sett videon i fråga, men tvivlar inte på att den existerar. Däremot har jag sett flera andra av Lady Gagas videor som jag tycker är väldigt bra och faktiskt friska fläktar i den av sexism så genomsyrade musikvärlden. (För referens är det Alejandro, Born This Way och Telephone jag skriver om, helt enkelt för att det är de videorna jag har starkast i minnet.)

Det enda jag egentligen kan hålla med om är problematiskt ur förebildssynpunkt med Lady Gaga är att hon verkar väldigt intresserad av att klä sig för en manlig blick. Hon dansar i underkläder i alla videor jag sett med henne. (”Slampigt”, säger Yohio.) 

Ni vet det säkert redan, men Lady Gaga heter egentligen Stefani Germanotta, och under det namnet gjorde hon musik i början. Då såg hon ut ungefär såhär, spelade piano och sjöng. Musiken lät också ganska annorlunda, det finns en del på Youtube för den intresserade.

Stefani Germanotta

Det finns kanske någon som skulle se den bara axeln ovan som ”slampig”, men jag tror ni fattar vad jag menar.

Varför ser hon inte ut så längre? Ja, jag vet inte men kan det ha att göra med att man får lite mer genomslagskraft i musikvärlden om man ser ut såhär? Att folk får upp ögonen då? Vad vet jag.

Lady GagaMen sin avkläddhet och sexighet till trots är Lady Gaga alltid ett subjekt. Det är solklart. Till och med i Telephone, där hon är inspärrad i fängelse, är det hon som bestämmer. Låtarna handlar om självständighet, att gå sin egen väg och att vara den man är. Hon har killar i nätstrumpbyxor, hon har en massa snygga manliga avklädda dansare, hon simulerar en massa sex där hon är både dominant och undergiven, hon har sanslösa outfits (ni minns väl köttklänningen?), hon har solglasögon av cigaretter och papiljotter av läskburkar, hon har enhörningar, hon har dödskallesminkning, hon förgiftar folk, osv osv. Kvinnan har for fuck’s sake en KULSPRUTE-BH! Hon gör helt enkelt som hon vill! Och det är inte ens på det där tradiga Stark Kvinna (TM)-sättet, hon har dimensioner.

Jag tycker Lady Gaga är en skitbra förebild för unga tjejer. Hon visar att man kan vara ett subjekt i en patriarkalisk värld. Jag tror också att hon är väldigt medveten om vilka hennes fans är. Det kan ju till exempel vara därför hon skriver empowerment-låtar om att man ska vara den man är (även om jag tycker att hennes uttryck snarare är ”var den du vill vara”). Ger hon fel bild av sex ock kärlek? Tja, om man tycker att sex bara får ske mellan en man och en kvinna under täcket efter att man har gift sig, då ger hon nog fel bild. Själv tycker jag att hon breddar bilden av både sex och kärlek, av vad som är okej.

Lady Gaga har ett artistnamn och en skapad persona, precis som Yohio. (Ja, jag vet att han heter Johio i andranamn, men det är fotfarande ett namn han valt att ha som artistnamn.) Hon har kontroversiella outfits och är supersminkad, precis som Yohio. Och båda öppnar de nya världar för barn som ser upp till dem. Jag skulle säga att de har väldigt många likheter (även om Gaga är sinnessjukt mycket större och kändare). Yohio, ni står på samma sida. Var snäll och säg inte att hon (eller någon annan) är ”slampigt klädd”. Det är exakt samma sak som att folk kallar dig ”bögigt klädd”, och det kan vi väl alla komma överens om är dumt?

 
9 kommentarer

Publicerat av på 12 april 2013 i Feminism, Musik

 

Etiketter: , , , , ,

9 svar till “My mama told me when I was young, we’re all born superstars

  1. lennartdarling

    12 april 2013 at 13:10

    BRA SKRIVET!

     
  2. hanna - happy happy fatgirl

    12 april 2013 at 13:25

    Sjukt bra skrivet! På ämnet gaga-så älskar jag den här texten om videon till Alejandro och the male gaze! http://blog.twowholecakes.com/2010/06/madonna-lady-gaga-and-breaking-the-male-gaze-a-close-reading-of-alejandro/

     
    • MarySaintMary

      12 april 2013 at 20:45

      Jätteintressant! Sätter fingret på och förklarar saker som jag förnimmer men inte riktigt kan uttrycka.

       
  3. Kim

    13 april 2013 at 18:31

    Jävlar vad klok du är kvinna!

     
    • MarySaintMary

      13 april 2013 at 21:45

      Ey, kul att du tycker det! :)

       
  4. Lisa - MondoCane

    14 april 2013 at 13:04

    Hm. Jag vet inte så mycket om Yohio utom att han ogillar Lady Gaga, och jag vet ingenting om Lady Gaga utom att hennes namn får mig att rysa av ren frustration över att det låter så himla dumt. Jag kommer ihåg köttklänningen, men det är ungefär det. Jag har alltså ingen speciellt insatt åsikt, men jag tror inte att just hon är en speciellt dålig förebild. Däremot ogillar jag att musik som produceras för en mycket ung publik är så sexualiserad. Det är kanske det han menar i grund och botten, men vinklar fel.

     
    • MarySaintMary

      14 april 2013 at 14:47

      Jag tror att det är det han menar, ungefär, och det är klart att jag fattar hans poäng. Men han borde ändå fatta att det är dumt att säga att musikvärlden behöver en utrensning av folk med slampiga kläder.

      Lady Gagas namn kommer från Queens låt Radio Gaga, för övrigt :)

       
    • Lisa - MondoCane

      14 april 2013 at 18:29

      Ja, enormt dåligt av honom. Och enormt dåligt att använda en speciell människa som exempel och peka på henne som om hon vore problemet. Lady Gaga är inte problemet.

      Tack för infon om Ladyns namn. Fortfarande ett namn jag mår direkt dåligt av att höra rent estetiskt, men det var ju kul att hon gillar Queen. Då har jag något att tala med henne om, skulle vi träffas i framtiden.

       
  5. kajsalisasblogg

    15 april 2013 at 18:12

    Vi har ju diskuterat det här tidigare om du minns, finns den videon så ropar jag äntligen. Hoppas hon är initiativrik, tar kommandot och hunkarna bara är med för syns skull. Lagom avklädda för att inte youtubecensuren skall ingripa givetvis :)
    Även om det inte är direkt min musiksmak så måste jag säga att jag gillar henne skarpt. Släppte förresten just ett inlägg med min största feministikon inom rockbranschen, Joan Jett.
    Hon har hållit på i snart 40 år och inga skivbolagsgubbar har lyckats göra snäll poppingla av henne än.

     

Kommentera

 
