RSS

”En dålig förebild för unga tjejer”

02 Jun

Härförleden hamnade jag i en situation där ett antal vuxna kvinnor i sällskapet jag befann mig satt och tittade i en skvallertidning. De satt och kommenterade olika kändisars utseenden typ såhär:

”Kolla, hon är så himla snygg!”

”Hon har gått ner i vikt, kolla vad smal och fin hon är nu, duktigt!”

”Tänk om man såg ut sådär…”

Mellan varven pratade de även om andra saker, ungefär såhär:

Person A: ”Jag måste lära mig äta mindre godis, jag köper hem godis varje dag…”

Person B: ”Va!? Gör du? Men det syns iallafall inte, du är så himla smal ändå. Jag borde verkligen lära mig att äta mindre godis, jag lägger ju på mig hela tiden.” *klämmer på obefintlig mage*

Det var med andra ord som att vara tillbaka i tjejernas omklädningsrum på högstadiet. Samtalsämnena var kropp, och åsikten var ”min duger inte”.

Sedan bläddrar de lite mer i tidningen och får syn på någon smal kändis. Men som kvinna är du ju, som ni vet, damned if you do, damned if you don’t, nu var det plötsligt fel det med.

”Men guuuud vad smal hon har blivit!”

”Ja, det där är inte okej. Tänk på alla unga tjejer. De tror ju att man måste vara sådär smal.”

”Ja, vilken dålig förebild för unga tjejer!”

Jag ville bara ställa mig upp och skrika ”MEN HÖR NI INTE VAD NI SJÄLVA SÄGER!?” Det är ju ni, NI, som mår dåligt över det här! Det är ju ni som sitter och objektifierar och kommenterar varenda tjej i den där tidningen, det är ju ni som har åsikter om deras utseenden, det är NI som köper tidningen och det är NI SOM SÄGER ATT MAN INTE SKA ÄTA GODIS FÖR DÅ BLIR MAN TJOCK!

Det är klart att det kan vara så att unga tjejer påverkas, men det känns ju en aning, vad ska vi säga, insiktslöst? (och lite nedlåtande) att inte fatta att man själv påverkas minst lika mycket.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 02 juni 2013 i Feminism

 

Etiketter: , ,

4 svar till “”En dålig förebild för unga tjejer”

  1. kajsalisasblogg

    06 juni 2013 at 17:06

    Är så himla trött på allt det här. Och ena sidan alla modemänniskor, redaktörer och andra. Nej, alla stackars tjejer som har taskig självkänsla, nu egoboostar vi, alla kan lyckas, jag är en förebild, bla bla bla, det hänger på dig, gör dig lycklig.
    Men inte en enda som tar tjuren vid hornen och ryter i åt modefotografer, klädmärken och andra.
    NEJ DOM HÄR MODELLERNA ÄT SJUKLIGT SMALA OCH HAR INTE I MIN BLOGG ELLER MIN BLASKA ATT GÖRA !
    KOM TILLBAKA NÄR DU STOPPAT NER NORMALA TJEJER I PALTORNA !
    Nej då kan man ju bli impopulär och missa en massa mingel med kändisar, vi fortsätter hyckla ett tag till det är lugnast så och bäst för affärerna. Alla är emot det men ändå fortsätter det.
    Den enda som verkligen tog avstånd från alltihop var Hanna Friden, det kallar jag civilcurage.
    Men så har vi ju något sjukt i andra ändan också fast tvärt om. Medelålders överviktiga män som inte orkar gå 200 meter från sin plåtlåda. Även om dom har en hälsa som riskerar att leda till hjärtkärlsjukdomar, så är dom atleter, eftersom dom spelade fotboll i tonåren och fortfarande inte är lika lata som dagens tonåringar.
    Ingen skall komma och påstå annat, än att man inte kan ha ett genustänk om folks självuppfattning.

     
    • MarySaintMary

      07 juni 2013 at 18:19

      Ja, det är helt sjukt. Också det här med att det framför allt är tjejer som hetsas att bli smala, när det är män som är mest överviktiga och har den farliga bukfetman som kvinnor sällan har. Jag orkar inte!

       
  2. Charlotte

    06 juni 2013 at 19:46

    Shit asså! Du har så himla rätt. Jag skulle sagt det till dom, rätt ut bara.
    Tack för bra tankar:)

     
    • MarySaintMary

      07 juni 2013 at 18:20

      Tack :) Jo, man vill säga saker högt men jag måste lära mig att bita mig i tungan nu när jag har ett jobb där jag behöver vara artig och trevlig mot folk osv. Du vet.

       

Kommentera

 
