RSS

Icke-heteros rättigheter är redan uppnådda?

09 Jun

Jag skulle skratta, om det inte vore så tragiskt.

Ibland säger folk såhär:

Menååh, det är väl inget speciellt att vara homosexuell! Måste alla homosexuella göra så stor grej av det? Ingen bryr sig vem du ligger med, vi lever i Sverige på 2010-talet, hallå! Ni har ju till och med en egen parad, vad kräver ni egentligen?

Och det är säkert lätt att tro när man själv tillhör normen. Fast ärligt talat förstår jag inte hur man kan vara så blind. Till de här personerna vill jag säga så många saker.

Som att det alltid alltid alltid alltid förutsätts att alla är hetero tills motsatsen bevisas. När Kalle leker med Stina säger vuxna ”Kalle och Stina är kära!”, men inte om Kalle leker med Pelle. Och om man skulle säga det så tycker folk att det är lite obehagligt och äckligt att man ”sexualiserar” barnen så, men om det är hetero är det inte sexualiserat?

Som att på mitt jobb där alla är utbildade, medelklass och ”absoluuuuut inte har nåt emot homosexuella” är ett vanligt sätt att säga att nån är bög följande: ”ja, han är lite sådär, du vet…*viftar kokett med handleden*”. Män blir även jätteobekväma om man säger typ: ”jaha, hur vet du att han är bög, stötte han på dig eller?”. Dvs, bögar finns och det är HEEEEEELT OK! men de är konstiga, inte som vi andra, och jag vill inte ha något med dem att göra.

Som att jag har grovhånglat med folk på uteställen många gånger, men det vara bara när jag gjorde det med en tjej som folk blev förbannade och skrek att vi inte borde hålla på och visa upp oss sådär och ”skaffa ett rum för fan!”.

Som att jag har vänner som bara vågar prata om sin icke-heterosexualitet på fyllan. Vars (hetero)partner inte vet om att de är icke-hetero. Vänner som aldrig i livet skulle våga komma ut som icke-hetero för sina föräldrar. Vänner vars vänner slutat hålla kontakten när de kommit ut som icke-hetero.

Som att för ca 10 år sedan jobbade jag som ungdomsreporter, ville skriva ett reportage om hur det var att vara bög i stan jag bodde i. Bestämde med en kompis att jag skulle intervjua honom. Sent på kvällen när jag gått och lagt mig ringer hans pappa, är arg så han frustar, och skäller ut mig efter noter och säger att hans son minsann inte får ställa upp på något sådant. Och än idag i Söderhamn finns ingen bög som vågar ställa upp på intervju i DN. De är rädda för att förlora jobb och vänner.

Läs gärna även Niklas 33 orsaker att hata heteronormen.

 
1 kommentar

Publicerat av på 09 juni 2013 i Allmänt, Politik

 

Etiketter: , ,

Ett svar till “Icke-heteros rättigheter är redan uppnådda?

  1. Lisa - MondoCane

    19 juni 2013 at 23:18

    1, Paraden hyllar det faktum att man faktiskt är stolt över att vara öppen i sin sexualitet, trots det faktum att det kan kosta dig relationer, jobb och hälsan eller t.om. livet. Så började det, och många homosexuella har fortfarande rätt att visa sin stolthet över detta, även om jag givetvis hoppas på att det inte skall fortsätta vara något att vara stolt över, lika lite som man är stolt över något annat fullkomligt naturligt.
    2, Jag håller med Dan Savage. Heterosexuella borde ha en parad. En stor, öppen, glad heteroparad. Låter det vanilla? Ja, det gör det. På något sätt låter det som att medlemmarna i heteroparaden har större chans att ha på sig bermudashorts och sandaler med strumpor. Åh, mina fördomar!

     

Kommentera

 
