RSS

Won’t someone PLEASE think of the children!

14 Jul

Nu har det visst blivit ett ”uppror” på internet för att Unga Tjejer(TM) har blivit påverkade nu igen. Det verkar vara så synd om alla dessa unga tjejer hela tiden att jag kan börja undra om det är vi vuxna kvinnor som projicerar nånting? Nåväl.

Denna gång handlar det om att Unga Tjejer(TM) går omkring med bh och smink i skolan, så långt ner i åldern som på lågstadiet. ”Låt barn vara barn”, säger de som är upprörda nu och visst, jag kan förstå det. Samtidigt måste ju alla vuxna förstå att barn gör som de ser att vuxna gör. Jag tror ingen säger emot detta? Och när man börjar fatta att det finns en vuxenvärld som är lite spännande och som man vill kika in i, då tittar man ju på hur vuxna i ens närhet gör och så härmar man. Jag vill också poängtera att även om man är ”barn” i den här åldern så är man också i puberteten. Ja, bröst kan börja växa i lågstadiet för många, könshår och mens kommer ofta i mellanstadiet. Det är inte alls orimligt att en 10-åring kan ”behöva” bh på samma sätt som jag som vuxen kvinna kan ”behöva” bh, och jag behöver inte alls ha bh eftersom jag har ungefär lika små bröst nu som när jag var 11. Ändå förväntas det av mig att jag ska ha det, medan ett barn med lika stora bröst absolut inte ska ha det. Spelar det verkligen någon roll? Det är ett klädesplagg liksom, barn ”behöver” väl inte ha byxor på sig heller i så fall, eftersom de inte behöver dölja sina kön?

Smink då. Stackars flickor som inte känner att de kan gå till skolan naturliga! Ja, det håller jag absolut med om! Jag tycker dock lika synd om dessa flickors storasystrar och mammor, som inte heller fixar att gå till gymnasiet/jobbet utan ett extra ansikte på, men detta ses ju som helt normalt. Om du själv tycker att det är viktigt med smink så kommer din dotter också tycka det. Så är det. Det spelar ingen roll att du säger till henne att hon är fin utan, hon fattar ändå att det inte duger när hon ser dig smeta över dina (obefintliga) skavanker.

Kort sagt, jag tycker att vi fokuserar på fel saker. Problemet är inte att Unga Tjejer(TM) har bh och smink i skolan, problemet är att vi har ett samhälle där bh (vare sig den behövs eller ej) och smink är så vanligt och förväntat att man blir begapad om man går emot denna norm. Unga Tjejer(TM) är smarta, de fattar spelet och spelar med. Att som förälder vägra barnen något man själv dagligen använder kommer inte att funka. Ändra reglerna istället, och helst hela jävla spelplanen. Ut och klättra i träd med din dotter om det är det du tycker hon borde göra. Sluta sminka dig, skit i att borsta håret ens. Ge henne inte utseendekomplimanger, sätt inte på henne nån jävla finklänning på skolavslutningen. För let’s face it, att sätta på en 8-åring finkläder är lika mycket ”att inte låta henne vara barn” som att sätta på henne en bh är.

Eller lev med att hon vill leka vuxen.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 14 juli 2013 i Allmänt, Feminism

 

Etiketter: , , ,

2 svar till “Won’t someone PLEASE think of the children!

  1. kajsalisasblogg

    21 juli 2013 at 12:47

    Håller helt med dig, så länge det inte rör sig om tokmorsor som har prinsessdrömmar för sina döttrar. Dom finns, men som tur är är dom väldigt få.
    Men i stort sett kan man hitta det här resonemanget inte bara när det gäller kön utan även mellan vuxna-barn/tonåringar i allmänhet. Kan ge ett exempel, jag hade en diskussion med en kille som förfasade sig över den dåliga respekten hos högstadieelever som hade mobilen på under lektionerna. Själv har jag inte sett just det som ett problem bland just tonåringar, utan ett problem i allmänhet. Så jag kontrade med att fråga vad han tyckte om vuxna som använde mobil vid bilkörning. ?
    Jag fick svaret att dom vuxna kan ju ta ansvar för vad dom gör. Så jag svarade:
    ”Nu är det så att när man ligger bakom en bilist som vinglar mellan filerna så har dom väldigt ofta högerhanden uppe vid örat. Men i och för sig, jag kanske har fel, dom kan ju ha drabbats av akut vaxpropp och måste peta ut den.”
    En erfarenhet jag fått som scoutledare är att tänka till och innan och ifrågasätta om jag skulle klanka ned på en vuxen person för ett visst beteende. Tro mig man kan rensa bort 50-80% av allt tyckande och påpekanden.
    Förresten eftersom vi diskuterat ibland hur man behandlar kvinnokroppar inom musikbranschen kolla in dom här två länkarna, höll på att skratta ihjäl mig, fy fan vad snyggt gjort.
    http://tv.aftonbladet.se/webbtv/noje/musik/article15736.ab

    Titta snabbt innan dubbelmoralisterna på tuben gömt den bakom någon löjlig inloggning :)

     
  2. Elin

    13 november 2013 at 15:49

    Ja, men det är precis så jag menar. Att det är de vuxna det är ”fel” på, men det kanske bara var jag som tänkte så när jag läste artikeln. ”Barnen speglar de vuxnas beteende”. Men visst gör de lite martyr av de stackars små flickorna… ojojoj, vad skulle mormor säga typ..

     

Kommentera

 
