RSS

Mud Walk och peppen

02 Aug

Var ute på Satin i onsdags och kollade på Mud Walk. Hade väl typ hört talas om dem förut och hört nån låt (har ett antal kompisar som lyssnar på dem) men inte tyckt och tänkt så mycket om dem alls. Men det blev…ja, jag har fortfarande lite svårt att beskriva det! Orden vill inte infinna sig men jag ska göra ett försök.

Det här är Mud Walk:

Även om ni inte gillar blues/hårdrock så kolla lite bara för att se vad vi pratar om.

Killar kanske inte förstår vad grejen är. Och jag fattar att man som band inte vill bli reducerad till ”tjejband” men jag måste skriva om den aspekten ändå. För det ÄR en grej, det går inte att låtsas vara könsblind och låtsas att det inte är det. För faktum är att…

…när jag gick i högstadiet så hängde jag med en massa killar som hade band, men ingen av mina tjejkompisar hade det.

…i hela mitt liv har jag gått på spelningar där det bara står män på scenen utan att nån har tänkt på att det är nåt konstigt med det.

…igår var jag på en kick-ass spelning med två band, där könsfördelningen på scen var 66% kvinnor (Mud Walk och The Spiders, de senare är tre killar och en tjej).

…publiken bestod av ganska många män i skägg som diggade musiken. (Ganska många tjejer också, men tror killarna var fler.)

…ingen gjorde en grej av detta. (Förutom jag, nu, men alltså.) Ingen var såhär: jamen de är bra för att vara tjejer! Alla var såhär: fy fan vad bra!

Jag blev så sjukt peppad och upplyft av det här! Jag vill också spela i band! Jag vill också vara sådär awesome! Och för första gången kände jag: det här är för mig. Jag har ju spelat i flera band men där har jag ju varit enda tjejen bland en massa killar, det har funkat bra men jag har varit något slags undantag ändå. Men nu ser jag ett gäng tjejer på scen som bara tar för sig helt självklart som killar alltid har gjort, och folk gillar dem och de gör sin grej så jävla bra. Inga konstigheter.

 
1 kommentar

Publicerat av på 02 augusti 2013 i Feminism, Musik

 

Etiketter:

Ett svar till “Mud Walk och peppen

  1. Anton

    10 augusti 2013 at 20:14

    Av någon anledning tänker jag på Alice In Chains när jag hör namnet Mud Walk… Don’t know why.

     

Kommentera

 
