RSS

Spontanresa och psykbryt

11 Aug

”Oh Mary Saint Mary, var har du hållit hus?” riktigt hör jag hur ni undrar därute i lägenhetskomplexen (för visst bor inte de flesta av mina läsare i stugor?). Jo, det ska jag tala om! Jag har varit på roadtrip med min vän Randy, vi satte oss i bilen i måndags och bara åkte dit vi kände för. Det slutade med en natt i Nässjö, två nätter i Kalmar, stopp i diverse andra städer samt på Öland, ett antal badpauser på vägen, flera turistbyråbesök, öl och mys på uteservering i Kalmar och en spontanspelning i Hultsfred.

Jag är ju lite dålig annars på det där med spontanitet, så det var bra träning för mig. Jag fick bara psykbryt två gånger under resan! Det ena var när alla cyklister envisades med att cykla över hela gång/cykelbanan emot mig från olika håll så jag i panik skrek ”MEN JAG FATTAR INTE VAR CYKELBANAN ÄR VAD ÄR DETTA ENS!!!” och försökte krypa ihop i springande fosterställning mitt på cykel/gång/whateverbanan medan Randy skrattade rått åt mig. Det andra var när vi skulle beställa mat av en stackars kille på Max.

När vi kom in på Max var det en tysk kvinna där som var oerhört missnöjd med nånting, jag fattade inte vad. Killen i kassan verkade lätt irriterad och förklarade för henne att det skulle vara som det var (vad det nu var) men hon drog kundkortet (”as a customer I demand…”) vilket kanske funkar i Tyskland men troligtvis mindre bra i Sverige då samtliga andra kunder gav henne onda ögat bakom ryggen för att vara snälla mot den (troligen) minimilönsanställda bakom disken. Vi stirrade fascinerade på scenen och när det var vår tur hade jag således totalt glömt bort att kolla vad jag skulle beställa för mat, medan Randy glatt hoppade fram och beställde nåt snabbt som ögat. Sen vände sig killen mot mig och frågade vad jag ville ha.

Jag fattar att det här kommer låta stört, och jag är nog lite störd, speciellt när jag är hungrig. Men jag blir extremt stressad i sådana här situationer, Randy hade typ redan fått sin mat och jag bara…”eeeh…ehhh…jag vet inte?” så jag valde att fly (för att få en andningspaus) och vi gick ut till uteserveringen.

Jag: JAG VET INTE VAD JAG VILL HA! JAG VILL INTE HA NÅT!
Randy: Gå och köp pizza då? *pekar på matstället bredvid*
Jag: JAG VILL INTE HA PIZZA! :(
Randy: Men nåt måste du ju äta.
Jag: Du kan börja äta din mat. Jag orkar inte. Jag vet inte.
Randy: Jag tänker inte äta en enda pomme förrän du kommer tillbaka hit med egen mat.
Jag: *får mer panik och dåligt samvete* *skärper till mig och låtsas spela normal* *går in igen*
Killen i kassan: Jaha, har du bestämt dig nu?
Jag: Ehm…nej. Men du kanske kan hjälpa mig? Jag äter alltid er vegetariska hamburgare men det är ju skittråkigt att äta samma jämt.
Killen: Aha, men det gör jag med. Men vill du ha sallad då?
Jag: NEJ JAG VILL HA HAMBURGARE kan du inte göra nåt kul med den?
Killen: Öhh…jalapeños på?
Jag: *är inte ett dugg sugen på jalapeños men vill inte bråka med den stackars killen* Ja. ok?
Killen: Och steak sauce?
Jag: Ja, det blir asbra.
Killen: *försöker småprata* Ja, det är inte varje dag man träffar vegetarianer på jobbet!
Jag: Jag är inte vegetarian. *börjar svamla* Jag tycker inte om kött bara. En gång beställde jag en vegetarisk hamburgare med bacon! *stolt över min egen fyndighet*
Killen: *skrattar artigt* Okej.
Jag: *får dåligt samvete* Alltså…jag tycker om er vegetariska hamburgare. Jag tycker att den är god. Lite trött på att äta samma bara.
Killen: *straight face* Vilken tur att du sa det. För om jag trodde att du inte tyckte om den hade jag inte kunnat sova inatt.
Jag: *mer dåligt samvete* Det måste vara jättejobbigt att jobba här med alla jobbiga kunder.
Killen: Det är lugnt. Jag jobbar inte här så ofta. Jag kan hantera ångesten.
Jag: …
Killen: *ger mig min mat* Tack för ditt tålamod!
Jag: Eehh ja tack själv då…?

Ps. Det var gott med steak sauce på.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 11 augusti 2013 i Allmänt, Mat

 

Etiketter:

2 svar till “Spontanresa och psykbryt

  1. anto0on

    15 augusti 2013 at 1:09

    Denna människa bakom kassa på Max kan inte varit svensk? Sjukt osvensk att faktiskt kunna prata med okända människor. Eller nåt… jag vet inte riktigt vad jag ville få fram med den här kommentaren.

     
    • MarySaintMary

      15 augusti 2013 at 8:23

      Han såg ursvensk ut! Folk är bara roligare i Kalmar.

       

Kommentera

 
