RSS

Tjejer är snygga, killar är roliga. Ska vi ha det såhär eller?

17 Sep

Long time no see, kära bloggläsare! Jag har varit upptagen med en massa spännande saker den senaste månaden. Jag har tolkat en konsert (på Örebro Pride, bland det roligaste jag gjort i min karriär), haft 30-årsfest (kan numera titulera mig MarySaintMary 3.0!) samt skrivit auktorisationsprovet för tolkar (hur det gick har jag inte fått veta än). Men nu: tillbaka med ett blogginlägg om genus. Yaaay!

Det finns en app som heter Sexism Detector. Du kan logga in på den med ditt Facebookkonto varpå den räknar ord som är skrivna som kommentarer på bilder på dina vänner. Sedan publicerar den orden i två moln, ett för bilder på killar och ett för bilder på tjejer. Resultatet är minst sagt nedslående. Här är resultatet på uträkningen den gjort för mina vänner.

Det stora dominerande ordet i tjejernas moln är ”tack”. Detta beror förstås på alla de andra orden som skrivs om dem: snygg, vacker, puss, kram, snygging, fina, söta, underbar, snyggo, osv.

I killarnas är det dominerande ordet ”haha”. Andra framträdande ord är hahaha, fan, yeah, jävla, time, nice, och hahahaha.

Jag vet inte vad jag ska vara mest deprimerad över, att det är så otroligt viktigt för tjejer att vara attraktiva eller att killar bara skrattas bort. Detta är så sjukt skevt och stört att jag inte ens vet vad jag ska säga, mer än att jag framöver tänker bli duktigare på att skriva att mina killkompisar är fina. För det är de!

 
9 kommentarer

Publicerat av på 17 september 2013 i Feminism

 

Etiketter: ,

9 svar till “Tjejer är snygga, killar är roliga. Ska vi ha det såhär eller?

  1. lennartdarling

    18 september 2013 at 9:06

    Gjorde på min facebook med. Kan det kanske ha nåt att göra med att snubbar i större utsträckning lägger upp skämtbilder? (både som profilbild och annat) Så är det i alla fall på min facebook men jag har ju inte ens hundra vänner och vägrar bli kompis med ”tråkiga” människor så det kanske inte gills.

     
    • MarySaintMary

      18 september 2013 at 17:25

      Ja, det är klart att det är en stor del i det, att killar inte ens försöker (vågar?) vara snygga. Det tycker jag är tråkigt.

       
    • lennartdarling

      18 september 2013 at 18:28

      Tycker jag med. Eller så är det bra. Att de skiter i hur fan de ser ut. Själv kan jag ju typ inte lägga upp nån random fulbild på Fejan utan att tycka det känns lite konstigt.

       
    • MarySaintMary

      18 september 2013 at 21:09

      Javisst, så kan man också se det. Mer balans vore fint helt enkelt!

       
    • lennartdarling

      18 september 2013 at 21:39

      Håller med!

       
  2. vaxternasbetydelse

    18 september 2013 at 9:35

    Eller hur! Och den som hittade på att manskroppar inte är estetiska måste ha varit dum i huvudet.

     
  3. Kråkan

    08 oktober 2013 at 20:18

    Hej, det är ju helt klart så att det ses som omanligt att pose:a framför en kamera.

    Frågan är vilket håll man ska ”styra” det åt; fler killar som lägger upp seriösa bilder på sig (mer utseendefixering) eller färre tjejer som lägger upp såna bilder?

     
    • MarySaintMary

      08 oktober 2013 at 20:21

      Jag tänker mig både och. Att vi närmar oss varann. Jag tror män skulle må bra av att få lite mer uppmärksamhet för sitt utseende, jag tycker det är rätt trevligt att få det ibland.

       

Kommentera

 
