RSS

Små stänk av feminism i patriarkal porr

06 Okt

Ämnet för veckan i Fannys och Schmenus sexbloggutmaning är hur sex skildras, lite vagt sådär. Jag tänker porr! Are you with me?!

Det finns ett porrklipp jag bara fastnat för. Stoya leker att hon är en katt och har sex med James Deen. Länk här. OBS PORR NSFW. På Tube8 är klippet döpt till Slutty brunette babe Stoya rips her fishnets for rough anal sex vilket är helt missvisande, och det är väl också ett tecken på förväntningar på porr.

Detta är mainstreamproducerad och patriarkal porr med allt vad det innebär av mannen som aktiv, kvinnan som passiv, orealistiska ställningar, förutbestämd struktur osv. Men det är nånting som händer här ändå. Kanske är det för att de är (har varit? blev efter att filmen spelades in? vet inte) tillsammans i verkligheten och har en fantastisk personkemi. Kanske är det för att jag vet att Stoya är uttalad feminist. Men jag tror inte bara att det är det.

Ser ni hur hon njuter? Hur hon börjar fnissa jättemycket/gapskratta när hon tycker att det är skönt? Och så är det det där magiska ögonblicket vid 02:21, när de börjar ha analsex och hon för en sekund visar att hon tycker att det gör ont, på ett tydligt och kommunikativt sätt, för att signalera, inte på ett ”fan, nu får jag bita ihop och stå ut”-sätt. Och hur hon på något sätt överdriver hela porrklyschan i sitt uttryck, fast på ett så subtilt sätt att det fortfarande är gulligt.

Jag tycker Stoya är en helt fantastisk person. Hon är som sagt feminist och har en Tumblr som jag följer, och ibland skriver hon intressanta artiklar om porr för Vice Magazine. Hon är också sinnessjukt söt, rakar inte bort allt könshår och är helt fantastiskt engagerad i scenerna hon gör. Ibland ironiskt (jo, det märks, och det är hilarious), ibland på riktigt. Hon har skrivit en artikel som heter Feminism and Me där hon förklarar hur hon kan vara feminist och samtidigt jobba inom en antifeministisk bransch. ”Hi, I’m Stoya. My politics and I are feminist… But my job is not”, skriver hon, men jag tycker nog att hon omdefinierar porren inifrån, visserligen med små steg, visserligen inom ramarna för patriarkal knullbarhet, men det är ändå något.

Längtar nu tills en manlig porrskådespelare får bete sig på det sättet inom heteroporr utan konstigheter. We’ve come so far, but we’ve got so far to go.

—————————————————————————————-

Bonus:

Ling0n la för ett tag sen upp filmen Juste un peu de réconfort (inte heller så safe for work, men inga könsdelar i bild) på sin blogg och den tyckte jag var ett vackert exempel på hur man kan lägga fokus på manskroppen. Det är obegripligt att detta inte är vanligare! Tyvärr ska det ju till bögfilm för att göra detta bra, men scenen i början (börjar på 01:00) är hetero och visar jättefint och realistiskt hur kvinnan kan vara aktiv medan mannen ligger där och ser het ut. Bortsett från tåsugandet (jag ser det som en metafor) så kan jag känna igen det från verkligheten. Det är sådär det är liksom.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 06 oktober 2013 i Feminism, Hett

 

Etiketter: , , , ,

2 svar till “Små stänk av feminism i patriarkal porr

Kommentera

 
