RSS

Kvotering och jämställdhet på festivaler

03 Nov

Schmenus-Sara har skrivit lite om kvotering i det här inlägget, och jag tycker att det är vettigt. Ska förklara hur jag menar.

Jag tycker att det kan vara rimligt med kvotering i viss mån, för att jämna ut könsskillnader en aning. Men jag tycker att vi idag lägger lite för mycket fokus på det. Som exempel kan vi ta det som skrivits om festivaler i sommar, hur de är otroligt mansdominerade och propagerandet för att ändra på det.

Det är bra såklart. Det är bra att tänka utanför lådan. Försök hitta de kvinnliga akterna, ansträng er, tänk längre än näsan räcker, sluta vara bekväm. Men det blir också lite skevt att anklaga hårdrocksfestivaler för att ha över 90% manliga akter. Vilka kvinnliga finns det? Crucified Barbara, typ. Och även när det gäller andra festivaler så är det lite att skjuta budbäraren. På Bråvalla som jag var på headlinade Rammstein, Green Day och Avicii. Vilka tre band/artister bestående av tjejer i samma genrer hade man kunnat använda? Alltså som headline, som är lika stora? Nä, just det. Och även när man går ner på lite mindre kända band, så kommer det ju i så fall alltid gå ett obskyrt garagetjejband på varje Johonossi eller All Time Low, för att det helt enkelt inte finns lika många stora band med tjejer i. Publiken hade inte gått och sett på de banden ändå. Det är skittråkigt att det är så, men det är inte festivalbokarnas fel.

Problemet är såklart att tjejer och killar från början uppmuntras till helt olika saker. Det vet ni och det vet jag och det vet Jämställd Festival också. Så självklart är det bra att ifrågasätta bokningarna och få personerna bakom att tänka till. Troligen har de inte alls tänkt på det, och ger man dem listor från Rättviseförmedlingen så får man kanske in en och annan kvinna till som inte funnits med annars, vilket är asbra! Men att kräva 60/40 eller 50/50-kvotering är ju helt orimligt. Det är inte där vi ska börja.

 
8 kommentarer

Publicerat av på 03 november 2013 i Feminism, Musik

 

Etiketter: , , , , ,

8 svar till “Kvotering och jämställdhet på festivaler

  1. Calle

    03 november 2013 at 16:16

    Eller så är det just det. Går det inte att förändra underifrån får en kanske börja i andra änden?
    Kolla in hur Galago gjorde, till exempel:
    http://www.dn.se/dnbok/konskvotering-ger-framgang-for-serieforlag/
    Och här deras inlägg i festivaldebatten:
    http://www.festivalrykten.se/jamstalldhet/

     
    • MarySaintMary

      03 november 2013 at 16:48

      Tänkte skriva ”Ja, men det finns ju massor av bra kvinnliga serieskapare så det är väl inte så svårt!” men sen kom jag på att de kanske finns (eller iaf är kända) pga just Galago!

      Mjo, kanske. Inom genrer jag inte lyssnar så mycket på (radiomusik typ) finns det ju ca 50% kvinnliga artister, det vet jag. Men ställer mig framför allt tveksam till att kvotering framställs som Lösningen! när det inte är det som är det grundläggande problemet.

       
  2. lennartdarling

    03 november 2013 at 19:56

    Sjukt bra inlägg! Håller med som fan.

     
  3. kajsalisasblogg

    04 november 2013 at 1:12

    Chrucified Barbara givetvis, sen den största ikonen av dom alla Joan Jett, The Donnas borde få vara med, ett band som knappast skulle fronta men jag tror kommer är svenska Thundermother. Avril Lavine gör lite poppiga saker ibland men har talang och är egentligen en duktig Rocktjej. Pink är ju ascool. Så har vi ett par band där det bara sjunger en tjej men egentligen är hon 90% av bandet. Within Temptation ( Sharon Del Adel) och Halestorm (Lzzy Hale) stora nog att fronta. Naturligtvis vill jag se mina egna favoriter sen skiter jag i om dom skrivs med liten text. Sister Sin (Liv Jagrell).
    Helst av allt skulle jag vilja se den 47-åriga kvinnliga basist som lärde mig göra imse vimse spindel till Queens We Will Rock You på ett releseparty.. Kommer inte ihåg vad hon hette eller vilket band eftersom vi var stupfulla, men med tanke på åldern måste hon varit någon typ av kvinnlig pionjär inom svensk rockmusik. Om jag minns rätt var hon helsåld på Hanoi Rocks, 80-tal alltså.
    Snackar man med äldre människor så fanns det knappt tjejer i publiken förr, så det går framåt men på tok för långsamt.
    Kanske borde ta gitarrlektioner själv :)

     
    • MarySaintMary

      04 november 2013 at 7:59

      Hahaha Imse Vimse Spindel! Låter som en fantastisk fest.

      Jo såklart det finns några fler än Crucified Barbara, men även om de bokat alla de där banden kommer de ju aldrig nånsin komma i närheten av 50% kvinnor. Men visst borde de kunna kämpa sig till 20% utan att det blir superobskyrt.

       
  4. Anton

    24 november 2013 at 21:41

    Icona Pop var ändå rätt så stora och heta i somras! Sen visst att det kanske inte var så mycket mer än dem, men ja… jag vet inte riktigt vad jag ville säga. Kan knappt nämna några stora band med bara tjejer. Crucified Barbara, som du sa, Sahara Hotnights, The Donnas…

     
    • MarySaintMary

      25 november 2013 at 7:28

      Jomen precis, man är ju sådär ”jamen det här bandet finns ju!” och sen kan man säga typ tre st varav ett är nåt lokalt undergroundband. Man kan ju testa att be nån räkna upp kända killband och se hur många man får.

      Sen när det gäller radiomusik finns det såklart extremt många solotjejer som är stora och kända och bra.

       
  5. kajsalisasblogg

    26 november 2013 at 0:05

    Just det, måste berätta, helgen efter att jag skrev den här kommentaren drog jag till Debaser Strand för att se Wednesday 13. Den första jag stöter på därinne är Liv i Sister Sin. Vi pratade lite och hon fick några bilder, jättetrevlig tjej. Sen i slutet på spelningen upptäckte jag att den numera 49 åriga kvinnliga hårdrocksbasisten stod bredvid mig. Tyvärr kunde vi inte köra imse vimse spindel därinne för det var ett satans liv från scen.
    Vi pratade en stund efter konserten vilket band hon spelade eller spelat med glömde jag givetvis fråga. dessutom vad hon heter, precis som förra gången. Var Joan Jett och dom andra höll hus vet jag inte, borde sett dom eftersom lokalen är rätt liten.
    Om det finns fler kvinnliga rockikoner du kanske har förslag på att jag borde träffa, så kommenterar jag gärna här. Det verkar fungera.

     

Kommentera

 
