RSS

Årets julklapp. Tänk positivt!

12 Dec

På mitt jobb tycker ledningen om att ”peppa” oss med olika saker. Typ att man ska ”tänka positivt” och så ska allt bli bra och så behöver man inte vara ledsen för att de till exempel ger oss helt värdelöst låga löner trots att vi jobbar mer och mer.

Därför fick vi i julklapp en bok med så kallade ”tänkvärda” ord som vi kan sitta och tänka på istället för att störa oss på att nån som bara gått gymnasiet och är sex år yngre än en själv har en tusenlapp mer i månaden för att han är man och jobbar inom industrin och inte har varit dum nog att vara kvinna, utbilda sig i fyra år och jobba med människor. (Nej, jag är inte bitter.)

Jag tänkte dela med mig av några av mina favoriter från boken!

Huvudet på spiken

Jag är inte riktigt säker på vad den här metaforen vill säga. Det är bra att bara ha ett verktyg?

Du är vad du äter

”Vi måste ha nåt som låter bra! Nåt slagkraftigt! Du är vad du äter…nej, det är taget. Du äter vad du är? Hmmm…du blir vad du äter? Nej, nu vet jag!”

Sagan om isbjörnsfolket

Denna metafor är helt utan brister!

Fördelningspolitik

Jag väljer att se denna bild som en uppmaning till kommunistisk revolution.

Steg mot det okända

Jag är alltid lika nyfiken och rädd om morgnarna när jag tar steget mot det okända frukostbordet.

Plattityd nummer 1

Även citat av ALLA ANDRA I HELA VÄRLDEN.

Må bra är att dansa på en brygga i en solnedgång

Ja, hur fan vet du det?

There's no limit!

Det finns inga begränsningar! Det finns inga strukturer, det finns inga sjukdomar, det finns inget socialt arv. Ingen könsdiskriminering, ingen rasism, inga ekonomiska klyftor. Så misslyckas du är allt ditt fel. Bara ditt.
Fuck you, positivt tänkande.

Kunskap är makt?

Och slutligen…är detta ett skämt? Nej, jag fattar inte.

Samtliga bilder är från boken Vad händer när det vänder, skriven av Thomas Fogdö och Johan Plate. De erkänner själv på sin hemsida att de inte är säkra på om de har upphovsrätt till alla citat själva, så jag utgår ifrån att även de bjuder på dessa bilder.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 12 december 2013 i Allmänt, Politik

 

Etiketter: , ,

4 svar till “Årets julklapp. Tänk positivt!

  1. Angelica

    16 december 2013 at 13:19

    Nyliberala självhjälpsklyschor av värsta sort. Men om du vill göra kommunistisk revolution kan du i alla fall meddela ledningen att det var de som gav dig den idén.

     
  2. kajsalisasblogg

    24 december 2013 at 2:35

    Trots allt måste du förstå att det är inom ordbajseriets ädla konst dom stora pengarna finns (tyvärr).
    Eller för att citera en stor tänkare.
    ”Att tänka innan man talar är som att torka sig i arsle innan man skiter.” (Arne Anka)
    Nej, det är nog inget skrivfel. dom syftar nog på bensinmack i bestämd form :)
    God Jul

     
  3. LillaTanten

    05 januari 2014 at 11:17

    Jag trodde mitt företags julklapp (saunakorg med bl.a loofa och fotfil till kvinnorna, vindrutenödhammare med bälteskniv till männen) var 2013:s absolut sämsta men nej, tydligen inte….

     
    • MarySaintMary

      05 januari 2014 at 12:28

      Vindrutenödhammare…till männen? I Saudiarabien hade jag förstått uppdelningen men i Sverige får kvinnor faktiskt köra bil utan en man som övervakar. Alltså detta…

       

Kommentera

 
