RSS

#kvinnolön

27 Mar

Kent Kullberg på Vision har bestämt sig för att leva på 86% av sin lön för att synliggöra de låga kvinnolönerna. Det är lite kul i och med att han har 32000 i lön från början. Eftersom jag själv är en av de lågavlönade kvinnorna inom Vision så frågade jag Kent om vi kunde byta lön med varann istället, för att göra det hela mer verklighetstroget. Det ville han inte, men bad iallafall om ursäkt för framställningen av sitt projekt och länkade mig hit.

Men hur som helst så ska jag inte vara sämre! Med start idag twittrar jag om min #kvinnolön på @MarySaintMary! Jag tjänar 22300 kr/mån, men jobbar 80% (självvalt). Det innebär att jag får ut ca 14500 kr varje månad. Jag är fullt medveten om att detta inte på något sätt innebär att jag är fattig. Jag räknar nog till och med med att ha kvar lite av pengarna i slutet av månaden, och det första jag gjorde var att sätta in en del på ett sparkonto. Jag twittrar helt enkelt om en helt vanlig, ordinär kvinnolön inom fackförbundet Vision.

Läs gärna även Hej Blekk på ämnet!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 27 mars 2014 i Feminism, Politik

 

Etiketter: , ,

Kommentera

 
