RSS

Brev till en osäker väljare

16 Sep

Årets valrörelse är verkligen speciell. Både partier och media verkar göra sitt bästa för att låtsas som att ideologier inte finns genom att sätta enormt fokus på sakfrågor. Ska burka vara tillåtet i skolan? Ska vi ha RUT-avdrag? Från vilken klass ska vi ha betyg? och så vidare. Och den Stora Frågan verkar inte vara ”Vilket parti eller block kommer att göra det bästa för Sveriges invånare?” utan ”Vem är mest trovärdig som statsminister?”. Det finns en anledning till att vi inte har det som i USA, där man röstar på en president som ska representera landet, och det är för att det är inte personerna som är viktiga, utan vad partiet egentligen tycker. Jo faktiskt!

Så jag tänkte kort förklara för alla som tycker att allt verkar vara samma skit, eller som väger mellan att rösta på något av de olika blocken på grund av sakfrågor och utspel, vad höger- och vänsterideologi egentligen står för. (Och ja, detta är naturligtvis vinklat. Om ni letar upp en moderatblogg kan ni få läsa den andra vinklingen. Dock är jag fullständigt övertygad om att det jag skriver är sant – det är de också.)

Skillnaden mellan höger och vänster är att högerpartierna (Alliansen, borgarna, de blåa) tycker att människor ska klara sig själva och skapa sin egen lycka, hitta sina egna jobb, ta ansvar för sina egna försäkringar och att alla har förmågan att kunna se vad som är bra för dem och orken att välja (tänker till exempel nu på elbolag, skola, tandvårdsförsäkringar och pensionsförvaltare). Det är en grundsyn på människan som i och för sig är lovande, men som har ett problem: den stämmer inte med verkligheten. Alla människor har inte samma förutsättningar för att lyckas i livet. Vissa är sjuka, psykiskt eller fysiskt, vissa är lågutbildade, vissa har varit med om saker som gör att de inte orkar kämpa. Dessa personer finns det inte plats för i Alliansens drömsamhälle.

Vänsterpartierna (de rödgröna, jag räknar faktiskt även miljöpartiet hit) har en annan syn. De förstår att människor är olika, och menar att samhället ska vara till för alla, även individer som har problem av olika slag. Det innebär ett socialt skyddsnät med a-kassa när man blir arbetslös, försäkringskassa när man blir sjuk och socialbidrag när det inte finns något annat val. Det innebär även att staten bör se till att alla får samma förutsättningar i form av skolgång och vård – alltså att dessa saker inte ska vara beroende av inkomst utan vara tillgängliga för alla. Detta måste naturligtvis finansieras och det är det vi använder våra skattepengar till. De pengar som moderaterna vill att vi ska behålla själva alltså.

Det här är Den Stora Skillnaden. Sedan kan partiledare och riksdagsledamöter komma med hur mycket utspel som helst, men det är detta som är grunden. De flesta beslut tas från den enkla frågan: Ska vi gemensamt finansiera det viktigaste, som alla behöver, eller är det upp till var och en? Sakfrågor sedan kanske kan användas för att välja vilket parti inom blocket man sympatiserar mest med.

Själv tycker jag att Alliansens synsätt är otroligt egoistiskt. För mig är det solklart att det är rika – som kan betala för sig – och högutbildade – som kan sätta sig in i alla val – som vinner på deras politik. Så visst, att rika röstar på dem kan jag förstå, om de inte tänker på andra än sig själva. Men det som gör mig så orolig och ledsen är att fler och fler personer som absolut inte tjänar på högerpolitik söker sig till högerblocket. Låginkomsttagare – visst, du kanske får lite mer i plånboken men du kommer förlora det på till exempel sämre a-kassa, svårare att få tag på billiga lägenheter (på grund av utförsäljningen av hyresrätter), sämre villkor om du blir sjuk och, i förlängningen, dyrare försäkringar, för tro mig, privata sjukförsäkringar är inte långt borta om vi fortsätter såhär. Dessutom har Alliansen lagt upp ett drömläge för lönesänkningar i och med försämringarna av a-kassan (som går att läsa om här).

Så vill vi ha det som i USA? Där man måste ha tre jobb och privat sjukförsäkring för att klara sig. Jag vill inte det. Så jag röstar rött. Det gör också bland andra Stellan Skarsgård och Jonas Gardell (om ni inte är övertygade än).

 
10 kommentarer

Publicerat av på 16 september 2010 i Politik

 

Etiketter: , ,

10 svar till “Brev till en osäker väljare

  1. Renée

    16 september 2010 at 17:43

    Bra skrivet o lätt att förstå även för den som inte är insatt. Jag skrev till en person på FB att jag hade lämnat sakfrågorna o ist tittar på var jag har min ideologi. //Renée

     
  2. Lottie

    16 september 2010 at 20:03

    Heja Maria. Jättebra formulerat. :-)

     
  3. jonathan

    16 september 2010 at 20:25

    Asbra Maria! du har så jäkla rätt!

     
  4. Torsken

    16 september 2010 at 23:53

    Applåderar =)

     
  5. arjas2010

    17 september 2010 at 1:31

    Människor är olika det är sant,därför det är viktigt att vi har valfrihet,där vi kan själv välja sjukvård, äldreomsorg,boende,skola,föraldarförsäkring som passar oss.Du tycker att alliansens synsätt är egoistisk men för mig den är valfrihet där du själv bestämmer över ditt liv.Endast genom att fler jobbar och att det är lönsamt att starta ,samt driva ett företag kommer vi få mer pengar till välfärden (sjuka,äldre ,arbetslösa )
    Varför bara en del av dom som har jobb ska betala högre skatter ?( man utbildar sig inte för att det är häftigt att betala skatt) När vi kan alla betala mindre skatt och fortfarande få bra välfärd eftersom vi är fler som
    bär skatttebördan. .Vi vanliga låg och medelklassens arbetare ha fått det bättre under alliansen tid i makten det är faktum därför kommer vi rösta alliansen den 19 september.Man måste tänka helhet.

     
    • MarySaintMary

      17 september 2010 at 11:41

      Ja, självklart måste man tänka helhet, det är precis det jag gör.

      Valfrihet är ofta bra men inte alltid. Jag upplever inte att all valfrihet gör mig friare, snarare handlingsförlamad. Blir jag sjuk vill jag inte sitta och fundera på vilken vårdcentral eller vilket sjukhus jag ska vända mig till, googla, jämföra priser och specialiteter. Jag vill ringa SJUKHUSET, och få vård. All vård ska vara lika bra!

      Friskolor är jag för, men blir de vinstdrivande, som alliansen vill, innebär det ju att våra skattepengar går till företagets vinst, det är inte okej.

      Jag har inte fått det bättre under alliansens tid utan sämre. Till exempel har de tagit bort studerandevillkoret för a-kassa, så det är jag inte berättigad till. Jag har studerat under alliansens fyra år. Nej, jag utbildar mig inte för att det är häftigt att betala skatt, jag utbildar mig för att få jobba med ett jobb som passar mig. Jobbet jag utbildat mig till finns till stora delar i offentlig sektor, så du kan ju gissa om det har blivit lättare eller svårare för mig att få jobb nu när min utbildning är klar.

      Självklart är det bra att många jobbar och drar in skatt. Hela grejen med regler för företag är jag dåligt insatt i, så jag lämnar det frågan till någon annan. Jag är inte emot mindre byråkrati för företag och enklare regler, men jag anser inte att vård, omsorg och skola är de bästa områdena att starta företag inom.

      Jag tycker också man ska få välja hur man vill bo, därför är det viktigt att stoppa utförsäljningen av hyresrätter så att det finns billiga lägenheter till dem som inte har ett kapital att ta av för att kunna köpa bostad. Vilket ju många låginkomsttagare och studerande inte har. Bostadsbristen är påtaglig på många ställen i landet, jag står själv i kö för att försöka få tag på en lägenhet just nu och vet att det är svårt.

      Du säger att det är bra att fler jobbar för att dra in pengar till exempelvis arbetslösa, visst förstår jag ditt synsätt, men alliansen har ju sänkt skatteintäkterna! Har de någon plan för att ge arbetslösa mer pengar om nu intäkterna skulle gå upp av att fler jobbar (vilket inte är fallet, iallafall inte ännu)?

       
  6. KajsaLisa

    17 september 2010 at 16:09

    Wow, det tar sig, känner inte igen henne som jag läste om här för en vecka sedan som saknade inspiration att blogga om valet. Säger bara Skitbra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag skall höra om vi inte kan skjuta upp valet till nästa Söndag, för nu har du ju fått upp ångan ordentligt. Nu snor jag din video och lägger ut något på den i kväll. Om du vill ha mer inspiration så kom in till mig och titta på videon med Stellan Skarsgård. Jag hade lovat en annan bloggare att göra något på den. Den tar upp något som det inte pratats om så mycket i valet, men tyvärr riskerar att förstöras för lång tid framöver, ifall dom får sitta fyra år till.

     
    • MarySaintMary

      17 september 2010 at 22:16

      Tack, uppmuntran värmer! Du gör också ett jättebra jobb. Nu jävlar! Jag orkar inte fyra år till med Folkpartiet Skolfascisterna och Göran ”Vi vill ha ett mänskligare samhälle för alla utom homosexuella” Hägglund.

       
  7. Lars

    18 september 2010 at 16:58

    Vi vill ha ett mänskligare samhälle för alla utom homosexuella” Hägglund. ha ha ha härligt… man är tydligen inte ensamm

     
    • MarySaintMary

      18 september 2010 at 17:34

      Jag hoppas verkligen inte att du är seriös.

       

Lämna en kommentar